The Lord of the Rings: The Return of the King (2003) recensie

The Lord of the Rings: The Return of the KingDe strijd tegen het kwaadaardige Uruk-hai leger van de duistere Heer Sauron duurt voort terwijl Frodo (Elijah Wood) en Sam (Sean Astin) bijna op hun eindbestemming zijn aangekomen. Het rijk van Gondor wordt bedreigd door het kwaad en samen met het leger van Minas Trith proberen de volkeren van Midden-Aarde zich staande te houden tegen het reusachtige oprukkende leger. Zolang de dappere Hobbits het woeste landschap van Mordor en de gevaren die zij op hun pad tegenkomen trotseren, is er nog de hoop om Sauron en zijn bloeddorstige leger te verslaan. Maar er is niet veel tijd meer alvorens de duistere Heer de macht grijpt over Midden-Aarde en diens bewoners.

Na twee spectaculaire verfilmingen van de trilogie van fantasyschrijver J.R.R. Tolkien, komt er nu echt een einde aan het The Lord of the Rings-avontuur. Regisseur Peter Jackson neemt wederom plaats in de regiestoel terwijl de sterrencast terugkeert om de filmreeks op een passende manier af te sluiten. De acteerprestaties zijn evenals de speciale effecten en de uitwerking van het verhaal van hoogstaande kwaliteit en de liefhebbers krijgen een prachtig slot van een mooie trilogie voorgeschoteld.

In de beginfase van de afsluiter van het drieluik ligt de focus op het spektakel. Zwaardgevechten en bloedige confrontaties met de gewelddadige Uruk-hai en Saruman leveren mooie scènes op. Daarnaast bevat de extended cut ruim 50 minuten extra beeldmateriaal, maar niet alle extra scènes bieden evenveel toegevoegde waarde. Toch is dit geen punt van kritiek, want de ruim 3 en een half uur durende epos verveelt geen minuut. Er is zoveel te beleven terwijl de adembenemende beelden van het Nieuw-Zeelandse landschap voor enorm veel kijkplezier zorgen.

In de slotfase focust Jackson zich vooral op de afsluiting van het verhaal. De plotwendingen die de film bevat komen niet echt als een verrassing en er zijn zelfs een aantal zaken waar ik mijn vraagtekens bij zet. Maar dat mag de pret zeker niet drukken, want The Return of the King is evenals zijn voorgangers een kwaliteitsfilm van ongekend hoog niveau. De enige teleurstelling is de wetenschap dat het avontuur met de dappere Hobbit Frodo, de strijdlustige Aragorn en de wijze Gandalf nu echt voorbij is. Gelukkig leent de trilogie zich er uitstekend voor om deze meerdere keren te bekijken en dat is iets wat deze filmliefhebber dan ook met enige regelmaat en veel plezier doet.