The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring (2001) recensie

The Lord of the Rings: The Fellowship of the RingFrodo Baggins (Elijah Wood) staat voor de grootste uitdaging van zijn jonge leven als hij van zijn oom Bilbo (Ian Holm) een ring erft. Het sieraad dat door de duistere heer Sauron in het vuur van de Doemberg is gesmeed, geeft zijn eigenaar de kracht om over de volkeren van Midden-Aarde te regeren. Om te voorkomen dat het kwaad wederom in het bezit komt van de ring, besluiten de volkeren om het te vernietigen. Maar de enige plaats waar de ring vernietigd kan worden is in het vuur waar deze ook gemaakt is. Aan Frodo en zijn acht reisgezellen is het de taak om naar de Doemberg in Mordor te reizen om deze missie te volbrengen.

In 2001 verfilmde de Nieuw-Zeelandse regisseur Peter Jackson het beroemde epos van fantasyschrijver J.R.R. Tolkien dat uit drie delen bestaat. Jackson’s expertise, zijn grondige aanpak en zijn oog voor detail zorgde voor een zeer onderhoudende spektakelfilm waarin vreemde personages, afschuwelijke monsters en uiteenlopende werelden de hoofdrollen opeisen terwijl het publiek getrakteerd wordt op verbluffende visuele en speciale effecten. The Fellowship of the Ring is het eerste deel van het drieluik die een goede basis legt voor de spectaculaire vervolgdelen.

De extended cut duurt ruim 208 minuten en is er dus genoeg tijd voor een uitgebreide introductie van het verhaal en de personages. The Fellowship of the Ring is niet het meest actievolle deel in de trilogie, maar dat is absoluut geen manco. Het eerste uur speelt zich grotendeels af in het leefgebied van de Hobbits. Het publiek krijgt de kans om een band te krijgen met de karakters terwijl de luchtige setting met enorm veel humor en de prachtige beelden van een groenrijke Gouw voor enorm veel kijkplezier zorgen.

Maar als de film dan eenmaal op gang komt neemt het verhaal een compleet andere wending. De ene ring is ontdekt en de duistere ruiters van heer Sauron openen de jacht op het sieraad en diens drager. De situatie is ernstig en de film krijgt een iets duisterder karakter. De jonge Frodo Baggins, die op uitstekende wijze wordt gespeeld door Elijah Wood, moet de ring met gevaar voor eigen leven vervoeren naar Rivendel, het huis van de elfensoort waar de volkeren van Midden-Aarde vergaderen over het lot van de ring.

Na de beslissing om de ring te vernietigen, vangt het gezelschap hun reis aan. Op dat moment staat er al anderhalf uur op de teller van de speler, maar de interesse verzwakt geen moment. Dan verschijnen de duistere figuren ten tonele en het gezelschap ontkomt er niet aan om veelvuldig het zwaard te trekken en hun tegenstanders te lijf te gaan. In rap tempo krijgen we het ene na het andere hoogtepunt voorgeschoteld tot op het moment dat Frodo en diens trouwe reisgezel Sam de grens van Mordor oversteken. Met de vulkanische Doemberg die de lucht rood kleurt op de achtergrond nemen we op dat moment afscheid van een magisch avontuur dat naar meer smaakt.