The Lion King (1994) recensie

The Lion KingHet verhaal van The Lion King is hartverscheurend. De kleine Simba wordt ooit de koning van het rijk en dat valt niet in goede aarde bij Mufasa’s broer Scar. Daarom bedenkt de geniepige leeuw samen met de hyena’s een sluw plan om de Leeuwenkoning te vermoorden, Simba te verjagen naar het niemandsland en de troon op te eisen. Tijdens het schrikbewind van de sadistische Scar, vergezelt Simba het komische duo Timon en Pumbaa zonder een moment bij het verleden stil te staan. Maar Simba keert terug naar het rijk om zijn taak als koning te vervullen als hij met zijn verleden wordt geconfronteerd en als hij ontdekt dat zijn duivelse oom de dieren in het koninkrijk laat verhongeren.

Toen het nieuws verscheen dat de mooiste Disney Classic weer in de bioscoop verschijnt, kreeg ik een glimlach van oor tot oor. The Lion King is na ruim 17 jaar nog steeds mijn favoriete Disney-film. De prachtige soundtrack met de nummers van Elton John, het hartverscheurende verhaal en de adembenemende animaties maken deze film onvergetelijk. En daar zat ik dan in de bioscoopzaal met gezonde spanning te wachten op het begin. De lampen gaan uit en de openingsscène gaat van start. Terwijl het nummer “Circle of Life” door de zaal galmt en het kleurrijke karakter Zazu naar pride rock vliegt terwijl honderden dieren zich verzamelen voor de presentatie van de welp van de Leeuwenkoning, krijg ik overal kippenvel. Ik denk nog even terug aan dat mooie moment dat ik als klein jongetje naast mijn moeder in de bioscoopzaal zat en voor het eerst kennis maakte met de hoofdrolspelers van deze tijdloze Disney-film. Ruim 17 jaar later is het wederom genieten van de ondeugende Simba, de imponerende Mufasa, de geniepige Scar en het komische duo Timon en Pumbaa.

De Engelstalige versie bevat een herkenbare stemmencast met James Earl Jones als de stem van Musafa terwijl Jeremy Irons de stem van de duivelse Scar inspreekt. De stemmen van Timon en Pumbaa worden ingesproken door Nathan Lane en Ernie Sabella terwijl Matthew Broderick te horen is als de oudere Simba. Rowan Atkinson vervult de belangrijke taak om de vrolijke Zazu van zijn stem te voorzien.

The Lion King is tijdloos en net zo indrukwekkend als 17 jaar geleden. Voor mij is het jeugdsentiment en ik ben daarom ook enthousiast over het feit dat de Disney besloten heeft om deze topper weer in de bioscoop te vertonen voordat deze als Diamond Edition op DVD en voor het eerst op Blu-ray Disc wordt uitgebracht. Het is bijzonder om de animatiefilm weer op het grote witte scherm te zien hoewel het 3D-effect voor mij persoonlijk weinig toegevoegde waarde heeft. Maar dat mag de pret zeker niet drukken, want ik heb opnieuw van het begin tot het eind egenoten van deze betoverende klassieker.