The Lego Movie

The Lego Movie (2014) recensie

The Lego Movie van regisseurs Phil Lord en Christopher Miller is één van de grootste producties van het afgelopen jaar. In deze volledig computergeanimeerde komedie draait alles om de immens populaire bouwsteentjes van speelgoedfabrikant LEGO. De makers hebben er opzettelijk voor gekozen om de animaties niet vloeiend te laten lopen zodat het publiek het idee krijgt dat het naar echte steentjes aan het kijken is. Maar niets is minder waar. Het is een knap staaltje werk van techneuten en animatoren die zich door miljoenen stukjes LEGO lieten inspireren en in staat waren om een gedigitaliseerd podium voor een komisch avontuur te creëren.

De film speelt zich af in LEGO City. De inwoners leven vredig naast elkaar en houden zich strikt aan de instructies die Lord Business (Will Ferrell), President van oliemaatschappij Octan en President van LEGO City, hen opdraagt. Emmet (Chris Pratt) is een eenzame en eenvoudige bouwvakker die verzeilt raakt in een avontuur als hij bij toeval de avontuurlijke Wyldstyle (Elizabeth Banks) ontmoet. Samen verzetten zij zich tegen de dictatuur van Lord Business die er alles aan doet om de inwoners van de stad voor eens en altijd vast te zetten met secondelijm. Samen met de wijze Vitruvius (Morgan Freeman) en burgerwacht Batman (Will Arnett) doen zij er alles aan om deze door perfectie geobsedeerde wereldleider tot een halt toe te roepen.

De creatie van de makers van 21 Jump Street is voor jong en oud geschikt. LEGO is dan ook niet meer speelgoed wat uitsluitend door kinderen wordt gebruikt. Ook volwassenen spelen nog steeds met het populaire speelgoed van de op één na grootste speelgoedfabrikant ter wereld, is het niet alleen al om hun zoontje of dochtertje te helpen bij het bouwen van een set die zij hebben aangeschaft. In de afgelopen jaren zien we ook steeds meer sets op de markt verschijnen die gerelateerd zijn aan thema’s en beroemde personages zoals Batman, Star Wars en The Lord of the Rings. Het is dan ook niet vreemd dat een aantal beroemde personages zoals Han Solo, Batman en Gandalf zich even laten zien in deze animatiefilm.

Naast de leuke verwijzingen naar een aantal films, superhelden en televisieseries is er ook ruimte voor enorm veel humor. Er zijn een aantal dubbelzinnige grappen aanwezig die bij de volwassenen voor een glimlach op het gezicht zorgen terwijl de klunzige praktijken van de gedigitaliseerde LEGO poppetjes voor plezier zorgen bij de kleintjes. Zo is er voor elk wat wils. The Lego Movie is dan ook een uitstekende keuze om met het hele gezin te gaan kijken ondanks dat de film mild geweld bevat.

Bekende acteurs werden gestrikt om de LEGO karakters van hun stemmen te voorzien. Naast routinier Morgan Freeman en bekende acteurs zoals Will Arnett, Elizabeth Banks, Chris Pratt en Will Ferrell, zijn er ook een aantal gastacteurs gestrikt om een paar personages van hun stemmen te voorzien. Zo horen wij ook beroemde sterren zoals Jonah Hill, Channing Tatum, Anthony Daniels als het Star Wars-personage C-3PO en Liam Neeson als Good Cop/Bad Cop. En dit zijn slechts een paar namen uit een gigantische lijst van sterren die de stemmen van één of meerdere karakters hebben ingesproken.

Een sterrencast, verbluffende computeranimaties, actie en humor en het populairste speelgoed dat er bestaat in één film verzamelt. The Lego Movie is een wereldwijd succes en de goede bioscoopopbrengsten en de hoge score op de gerenommeerde filmwebsite IMDb.com zorgen voor het bewijs. Ik ben zelf ook ontzettend te spreken over deze goede animatiefilm die van het begin tot het einde vermaakt. Desalniettemin heb ik mij opnieuw geërgerd aan de matige 3D-effecten die niets toevoegen aan de filmervaring. En op dat gebied mag je van een computeranimatiefilm anno 2014 toch wel iets meer verwachten. Ondanks dat minpuntje is dit een aanrader voor jong en oud en voor iedereen die de populaire bouwsteentjes een warm hart toedraagt.

[usr 3.5 size=20]

0 thoughts to “The Lego Movie (2014) recensie”

1. Dat verbaasde mij ook! En dat trok mij ook wel over de streep om deze aan te schaffen. Ik wilde graag naar de bioscoop, maar het kwam er telkens niet van. Inderdaad met het idee dat het misschien een teleurstelling zou worden.