The Lazarus Effect

The Lazarus Effect (2015) recensie

Wat als het mogelijk zou zijn om een overleden huisdier terug te brengen uit de dood? En als het mogelijk zou zijn, waarom zou je dan ook niet een mens uit de dood laten herrijzen? En is dat dan wel ethisch verantwoord? Ik vind deze gedachten angstaanjagend, want de dood hoort nu eenmaal bij het leven en daar moet je naar mijn mening ook niet mee klooien. In de horrorfilm The Lazarus Effect van regisseur David Gelb lijken de medische studenten weinig respect te hebben voor de doden en zij doen er dan alles aan om het experiment te laten slagen.

House M.D.-actrice Olivia Wilde speelt de rol van wetenschapper Zoe die een bijzondere ontdekking heeft gedaan en een speciaal serum heeft ontwikkeld. In theorie kan het serum in combinatie met schoktherapie de doden weer tot leven brengen. Samen met haar vriend Frank (Mark Duplass) en medische studenten Clay (Evan Peters) en Niko (Donald Glover), voert zij experimenten uit op de overleden hond Rocky in de hoop dat hij uit de dood herrijst. En dat terwijl de enthousiaste documentairemaakster Eva (Sarah Bolger) de werkzaamheden vastlegt op video.

En als zij erin slagen om Rocky weer tot leven te wekken heerst er vreugde totdat het nieuws hen bereikt dat alle rapporten, harde schijven en grote hoeveelheden serum in beslag worden genomen en zij niet langer meer welkom zijn in het lab. Om hun werk veilig te stellen moeten zij het experiment herhalen en op video vastleggen om de rechten op het onderzoek te kunnen claimen. Maar tijdens het experiment gaat er iets gigantisch fout waardoor Zoe komt te overlijden. Haar vriend doet er dan ook alles aan om haar te reanimeren, maar zonder succes. Zijn enige hoop is het serum en hij slaagt er dan ook in om haar uit de dood terug te brengen. Maar de grote vraag is of Zoe nog wel Zoe is.

The Lazarus Effect is een vermakelijke horrorfilm en ik kan er dan ook met mijn verstand niet zo goed bij waarom de film een ontzettende lage score krijgt op de website van IMDb. De film bevat coole visuele en make-up effecten, genoeg jump scares en spanning om de kijker te vermaken. Oké, het verhaal is misschien niet zo goed uitgewerkt en ook het acteerwerk laat soms iets te wensen over. Met uitzondering van Olivia Wilde die haar dubbelrol als een lieftallige wetenschapper en angstaanjagende demon prima speelt! Ik vind haar dan ook een uitstekende keuze om deze rol te spelen. Ik neem dan ook voor lief dat het verhaal veel gaten bevat en haar tegenspelers nauwelijks overtuigen.

[usr 2.0 size=20]

8 gedachten over “The Lazarus Effect (2015) recensie