The Last Stand (2013) recensie

The Last StandDe FBI opent de jacht op de ontsnapte drugskartelleider Gabriel Cortez (Eduardo Noriega) die met hoge snelheid op Mexico afstoomt. Agent John Bannister (Forest Whitaker) informeert de sheriff van een klein dorpje aan de grens over de mogelijke komst van de crimineel. Aan Ray Owens (Arnold Schwarzenegger) en zijn agenten de taak om de misdadiger tot een halt toe te roepen. In een explosief vuurgevecht doen zij er alles aan om hem en zijn medestanders te stoppen.

Hoewel Arnold Schwarzenegger inmiddels zijn rentree heeft gemaakt in de filmwereld is The Last Stand van regisseur Jee-woon Kim de eerste hoofdrol voor de voormalige gouverneur van Californië sinds zijn comeback. De verwachtingen waren hooggespannen bij de late twintigers en dertigers onder ons, want de spierbundel uit Oostenrijk heeft de leeftijd van 65 bereikt. De grote vraag is dan ook of hij nog wel tot zijn recht komt in een explosieve actiefilm als deze.

Ik zeg volmondig ja, want het is een fijn weerzien met de populairste actieheld die de filmgeschiedenis rijk is. De rol van de plaatselijke sheriff past hem goed, maar in een eenvoudige actiefilm zoals The Last Stand doet het acteerwerk er niet veel toe. Het gaat om de actie, wat dan ook dik in orde is. Spannende achtervolgingen, vuurgevechten en vijanden die met elkaar op de vuist gaan, het komt allemaal aan bod in de door Kim geregisseerde prent.

De film kijkt makkelijk weg en hoewel het buitensporige geweld een hoofdrol opeist is er genoeg ruimte voor humor. Jackass-ster Johnny Knoxville vervult de rol als Ray’s krankzinnige sidekick dan ook prima. Forest Whitaker vertolkt naast Schwarzenegger en Knoxville een bijrolletje, maar ik ben van mening dat deze voor een acteur van zijn kaliber veel te klein is. Hij krijgt ook niet echt de kans om zich te laten gelden als de wraakzuchtige FBI-agent John Bannister. Maar dat even terzijde. Op dat minpuntje na is The Last Stand een heerlijke film die alle beloftes en verwachtingen inlost.