The Judge

The Judge (2014) recensie

Robert Downey Jr. heeft in de afgelopen jaren enorm veel naamsbekendheid en populariteit verworven met zijn rollen in de superheldenfilms Iron Man en The Avengers, maar voor de goede dramafilm The Judge kruipt hij in de huid van advocaat Hank Palmer die naar zijn geboorteplaats terugkeert als zijn moeder plotseling komt te overlijden. Met deze rol bewijst hij opnieuw een verdienstelijke acteur te zijn, want hij speelt de rol van de verloren zoon voortreffelijk.

Datzelfde geldt voor Robert Duvall die in The Judge te zien is als rechter Joseph Palmer. De relatie met zijn zoon is allesbehalve in orde en op het moment dat Hank een stap over de drempel van zijn ouderlijk huis zet lopen de gemoederen hoog op. Terwijl Hank’s oudere broer Glen (Vincent D’Onofrio) en jongere broertje Dale (Jeremy Strong) de relatie tussen de succesvolle advocaat en de op leeftijd geraakte rechter proberen te lijmen, doet Hank er alles aan om bij zijn vader in de gratie te vallen.

Alle pogingen tot een verzoening mislukken en Hank besluit om het eerste vliegtuig naar zijn woonplaats te pakken. Maar een verontrustend telefoontje doet hem besluiten om zijn terugreis uit te stellen. De politie heeft aanwijzingen dat zijn vader betrokken is geweest bij een dodelijk ongeval en alle bewijzen doen vermoeden dat er opzet in het spel is geweest. Joseph kan de hulp van de strafpleiter uit de grote stad goed gebruiken als hij terecht moet staan voor de moord op een dorpsgenoot.

Tijdens zijn verblijf zoekt Hank toenadering, maar de relatie tussen hem en zijn vader is ernstig beschadigd. In The Judge is de rechtszaak, waarin Hank het opneemt tegen openbaar aanklager Dwight Dickham (Billy Bob Thornton), slechts een klein onderdeel van het verhaal. Het verhaal focust veel meer op het leven van Hank, zijn moeizame relatie met zijn vader en zijn kans om zijn fouten in het verleden goed te maken. Het is te danken aan het overtuigende acteerwerk dat de door David Dobkin geregisseerde dramafilm een mooie en onderhoudende film is geworden die je naar mijn mening absoluut niet mag missen.

[usr 3.5 size=20]

0 gedachten over “The Judge (2014) recensie

1. Deze staat hoog op mijn watchlist maar het is er nog niet van gekomen. Aangezien ik zowel Downey als Duvall altijd wel kan waarderen reken ik wel op een toppertje. Jouw recensie versterkt alleen maar dit gevoel.

2. Alhoewel hij inderdaad goed geschoten is en er niets mis is met het acteerwerk wist deze film mij helaas niet te pakken en vond ik het maar een saaie bedoeling. Ik erg van courtroomdrama’s en verwachtte ook zo’n film, maar dat was het niet echt.