The Island

The Island (2005) recensie

De loterij winnen is een prachtige droom en de inwoners van het instituut waar Dokter Merrick (Sean Bean) de scepter zwaait dromen er soms al jaren over. Wanneer een dodelijk virus uitbreekt worden de laatste overlevenden gedwongen om in het geavanceerde onderkomen te leven met slechts één kans op een mooier bestaan. De loterij selecteert willekeurig bewoners die bij winst verhuizen naar het eiland, het virusvrije paradijs waar de zon altijd schijnt en de bewoners in alle rust en zonder verplichtingen kunnen leven.

Ook Lincoln 6-Echo (Ewam McGregor) en Jordan 2-Delta (Scarlett Johansson) maken kans op het winnen van de loterij, maar Lincoln 6-Echo merkt dat er iets niet helemaal pluis is in de futuristische schuilkelder. Hij doet er dan ook alles aan om de waarheid te ontdekken. En wanneer hij ontdekt dat hij en zijn medebewoners onderdeel zijn van een lucratieve onderneming, die zich schuldig maakt aan het oogsten van menselijke organen, slaat hij samen met Jordan 2-Delta op de vlucht. En terwijl zij worden opgejaagd door een ingehuurde taskforce, bedenken zij een plan om hun achtergebleven vrienden te bevrijden.

Ewan McGregor en Scarlett Johansson spelen beiden hun rollen uitstekend terwijl Sean Bean perfect is gecast als de schurk. Djimon Hounsou speelt een sterke bijrol als taskforceleider Albert Laurent terwijl Steve Buscemi als de labiele conciërge James McCord voor de comic relief zorgt. In hun dappere vluchtpoging krijgen de personages van McGregor en Johansson hulp uit alle hoeken en gaten terwijl de ene na de andere spectaculaire scène op de kijker wordt afgevuurd. Je kunt het dan ook wel aan regisseur Michael Bay toevertrouwen om een visueel spektakel te creëren en het publiek van het begin tot het einde te entertainen.

The Island bevat een goed concept dat ook prima is uitgewerkt door de regisseur van Transformers. Er is een goede balans tussen het verhaal en de bombastische actie en dat maakt deze film een topper in zijn soort. Deze verveelt dan ook geen seconde en zijn er komische fragmenten aanwezig, die zo nu en dan voor een glimlach op het gezicht zorgen. De special effects zijn geweldig en de film bevat ook leuke futuristische onderdelen, zoals vliegende motoren, interactieve reclameborden in het straatbeeld en een hightech faciliteit met vernuftige gadgets, state of the art identiteitsscanners en geavanceerde operatiekamers. Als je het mij vraagt is deze film dan ook een must-see voor alle liefhebbers van het actie- en sciencefictiongenre.

0 thoughts to “The Island (2005) recensie”

1. Vond het concept interessant, maar de uitwerking wat minder. Het enige waar ik meteen aan denk als ik de titel van de film hoor is “Eén grote reclame”. De hoeveelheid product placement in deze film was niet normaal.