The Invasion (2007) recensie

The InvasionWanneer een spaceshuttle op aarde neerstort ontstaat er grote paniek bij de bevolking. De opschudding neemt toe wanneer er een uitbraak van een hardnekkig buitenaards virus plaatsvindt dat mensen transformeert in emotieloze wezens die ogenschijnlijk een collectieve gedachte delen. Dokter Carol Bennell (Nicole Kidman) wordt eveneens geconfronteerd met dit gevaarlijke virus wanneer blijkt dat haar ex-man geïnfecteerd is. Carol werkt samen met haar collega Ben Driscoll (Daniel Craig) om haar zoontje, die immuun blijkt te zijn voor de buitenaardse bacterie en tegen zijn wil in gevangen wordt gehouden in het huis van zijn oma, op te halen en een vaccin te creëren om de wereldbevolking te redden.

Na de aangrijpende en sterke oorlogsfilm Der Untergang kreeg regisseur Oliver Hirschbiegel de kans van studio Warner Bros. om zijn Amerikaanse debuutfilm te schieten. Hij begon vol enthousiasme aan het project genaamd The Ivanasion of the Body Snatchers dat de vierde verfilming is van de gelijknamige roman door Jack Finney. Maar de definitieve versie van Hirschbiegel kreeg enorm veel kritiek te verduren van de studio. Zijn opdrachtgevers waren zo ontstemd over zijn adaptatie van het boek dat hij werd ontslagen. Vele delen van zijn creatie werden herschreven en opnieuw verfilmd door collega regisseur James McTeigue die uiteindelijk een onderhoudende sciencefiction/thriller weet te creëren. Bij het publiek blijft de gezonde nieuwsgierigheid naar de versie van de Duitse filmmaker bestaan, maar helaas krijgen wij deze nooit te zien.

Hoe vaak kun je het een en hetzelfde verhaal op interessante wijze vertalen naar het witte doek? Blijkbaar zag men brood in een vierde verfilming van The Invasion of the Body Snatchers die in de jaren vijftig en zeventig al als inspiratie diende voor een avondvullende speelfilm. In de moderne versie, die gedeeltelijk door Hirschbiegel werd gemaakt, zien we hoe hoofdrolspelers Nicole Kidman en Daniel Craig strijden tegen de dreigende buitenaardse invasie. De acteurs verrichten prima acteerwerk en zij vormen een leuk koppel op het scherm. Hoewel Craig beduidend minder speeltijd krijgt dan zijn tegenspeelster, vertolkt hij de rol van Ben Driscoll prima. Maar alle credits gaan naar Kidman die de film voor een groot gedeelte in haar eentje draagt en het publiek meesleurt in haar eenzame strijd tegen de buitenaardse gedrochten.

Het concept mag dan niet nieuw zijn, het blijft een fascinerend onderwerp. Terwijl vliegende schotels ter grootte van de stad New York de wereldbevolking met een krachtige vuurstraal elimineren in het spektakelstuk Independence Day, pakken de aliens in The Invasion het iets subtieler aan. Door de emoties van de mensen uit te schakelen en de lichamen over te nemen, nemen ze langzaam maar zeker de controle over. Het is een ietwat realistischer benadering van een beangstigende invasie waardoor de film ook een stuk angstaanjagender is dan sommige genregenoten.

De grote “fout” die kritische filmliefhebbers maken is wellicht het vergelijken van de verschillende adaptaties van de populaire roman waardoor er enige teleurstelling over deze moderne versie kan ontstaan. Maar als je film an sich bekijkt is het een vermakelijke en spannende film die van begin tot einde vermaakt. De onderliggende boodschap die men probeert mee te geven is enigszins vergezocht en naar mijn mening voegt dit ook niets toe aan een geslaagde film die als simpele popcornfilm een van de betere in het Science Fiction genre is.

2 thoughts to “The Invasion (2007) recensie”

1. Vermakelijk inderdaad, maar ook niet veel meer dan dat. Zeker niet als je deze film vergelijkt met de versie van 1956 en zeker die van 1978 met een piepjonge Jeff Goldblum in één van de hoofdrollen. Deze laatste is voor mij één van de griezeligste films ooit gemaakt.