The Incredibles (2004) recensie

The IncrediblesSuperhelden hebben het zwaar als de overheid beslist dat zij hun krachten niet meer mogen gebruiken. Voor Bob (Craig T. Nelson) en Helen Parr (Holly Hunter) zijn het moeilijke tijden, want in hun glorietijden als Mr. Incredible en Elastigirl hadden zij een droombaan. Nu moeten zij als normale mensen door het leven en dat zorgt soms voor frustraties binnen het huishouden van de familie Parr. Maar als er een nieuwe super schurk ten tonele verschijnt, kunnen zij de verleiding om hun kostuums weer aan te trekken en de confrontatie op te zoeken niet meer weerstaan. Samen met hun kinderen vormen zij een team van superhelden dat de krankzinnige villain Syndrome (Jason Lee) moet stoppen voordat onschuldige mensen het slachtoffer worden.

De zesde computeranimatiefilm uit de keuken van Disney Pixar is fantastisch en vol met verbluffende animaties en een leuk verhaal dat zowel voor de ouderen als de jongeren geschikt is. Ik ben een enorme liefhebber van Pixar-films zoals Finding Nemo, Ratatouille en Cars, maar The Incredibles uit 2004 is wel een film die een beetje buiten de boot valt. Het verhaal is minder zoetsappig dan zijn genregenoten en er is meer geweld aanwezig. Ik vind het dan ook een aangename verrassing dat een studio zoals Disney Pixar het aandurft om een animatiefilm voor het oudere publiek uit te brengen.

Maar het pakte goed uit, want The Incredibles werd een succes ondanks dat deze minder succesvol was dan zijn voorganger Finding Nemo. De personages zijn enorm leuk en gebaseerd op bestaande superhelden zoals The Fantastic 4, Superman en Iceman. De film is ook grotendeels een parodie op comicverfilmingen, want in deze film worden de meest krachtige superhelden weleens geconfronteerd met hun eigen klunzigheid. Dat zorgt voor hilarische fragmenten en enorm veel kijkplezier evenals het feit dat ook superhelden Bob en Helen de dagelijkse discussies voeren zoals mannen en vrouwen dat in ieder huwelijk doen.

Het is een animatiefilm voor tieners en volwassenen, want voor de kleintjes gaat het er misschien iets te ruig aan toe. Toch is het allemaal met een knipoog in elkaar gezet en dat maakt het een toegankelijke film voor het hele gezin. Is The Incredibles even sterk als Finding Nemo en Monsters Inc.? Absoluut niet, maar het is ook fijn om te zien dat de animatiestudio het niet laat om te experimenteren. Naar mijn mening is dit experiment dan ook volledig geslaagd en gaat de door Brad Bird geregisseerde prent de boeken in als een topper in het genre.

0 thoughts to “The Incredibles (2004) recensie”

1. hoop toch dat nu met de superhelden hype er een vervolg komt. jackson als ice man was leuk en de film eindigt met een clifhanger dus zou echt een vervolg appreciëren