The Impossible

The Impossible (2012) recensie

De familie Bennett besluit om de kerstdagen door te brengen in Thailand waar zij genieten van het heerlijke weer en het comfort van het resort waar zij verblijven. Maar dan slaat het noodlot toe als een tsunami het gebied overspoelt. Maria (Naomi Watts) en haar zoontje Lucas (Tom Holland) worden meegesleurd door de krachtige stroom en zij raken gescheiden van Henry (Ewan McGregor) , Thomas (Samuel Joslin) en Simon (Oaklee Pendergast). Terwijl de zwaargewonde Maria en haar zoontje in het ziekenhuis verblijven, doet Henry er alles aan om zijn vrouw en oudste zoon terug te vinden.

Er zijn in de afgelopen jaren enorm veel hartverscheurende films gemaakt, maar het op waarheid gebaseerde The Impossible is absoluut één van de meest indrukwekkende prenten die ik tot nu toe heb mogen zien. De rampenfilm van de Spaanse filmmaker Juan Antonio Bayona is gebaseerd op het verhaal over de Spaanse familie Belón die tijdens hun vakantie in Thailand het slachtoffer werden van de krachtige vloedgolf die binnen enkele minuten het leven van duizenden mensen verwoeste.

Hoewel de filmmaker imponeert met de aangrijpende beelden van de ramp en de gevolgen hiervan, zijn het de overtuigende acteerprestaties van Naomi Watts en Ewan McGregor die een enorme indruk maken. Ik leef mee met de personages die in de film er dan ook alles aan doen om te worden herenigd met hun geliefden. Daarnaast is het de jonge Tom Holland die op zeer indrukwekkende wijze de rol van de oudste zoon Lucas voor zijn rekening neemt en op die manier het publiek bij de strot pakt.

Het enige punt van kritiek is het feit dat de makers nauwelijks oog hebben voor de lokale inwoners die opeens hun familie en bezittingen zijn kwijtgeraakt. Hoewel het verhaal van de familie Belón een enorme indruk heeft gemaakt op de wereldbevolking, mogen we niet vergeten dat er duizenden slachtoffers zijn die tot op de dag van vandaag moeten leven met hun verdriet. Hier had best iets meer aandacht aan besteed mogen worden. Maar met dat minpunt daargelaten is The Impossible een hele imposante film die absoluut de moeite waard is om te gaan zien.

0 thoughts to “The Impossible (2012) recensie”

1. Fantastische film, zeer goed gemaakt. Ben het niet eens dat er meer aandacht zou moeten zijn voor andere slachtoffers. Dat was ook niet het geval bij bv. The Pianist. Het gaat namelijk niet om anderen. Het gaat erom hoe één familie de ramp meemaakte. De film staat alvast op m’n top 10 voor dit jaar alhoewel ik als enig minpuntje vond dat het laatste half uur iets te zwaar qua toevalligheden was opgezet.