The Imitation Game

The Imitation Game (2014) recensie

In The Imitation Game van de Noorse regisseur Morten Tyldum speelt Benedict Cumberbatch op uitstekende wijze de rol van de briljante mathematicus Alan Turing. Met zijn liefde voor ingewikkelde puzzels sloot hij zich tijdens de Tweede Wereldoorlog aan bij de Britse crypto-analytische dienst om de gedecodeerde berichten van het Duitse leger te ontcijferen. Terwijl zijn collega’s en superieuren hem zien als een antisociale en arrogante persoonlijkheid, is Turing vastbesloten om een machine te bouwen waarmee het Britse leger informatie kan verzamelen waarmee het de oorlog kan winnen.

In het op waarheid gebaseerde drama staat niet de afschuwelijke oorlog, maar het leven van Turing centraal. Het verhaal speelt zich af in het jaar dat de homoseksuele wetenschapper wordt gearresteerd voor obsceniteit, want ten tijde van zijn arrestatie was homoseksualiteit verboden in het Verenigd Koninkrijk. Tijdens het gesprek met de rechercheur doet Turing uit de doeken wat hij voor Engeland en het noodlijdende Europa heeft betekend. Met flashbacks brengt de regisseur de jeugd van Turing en zijn werkzaamheden tijdens de Tweede Wereldoorlog in beeld. Het geeft veel uitleg over wie Alan Turing was, maar ook hoe zijn zware jeugd hem als persoon heeft gevormd.

Met realistische decors, authentieke kostuums en originele archiefbeelden van marcherende Duitse soldaten creëert Tyldum een mooie film, ondanks dat de computeranimaties van de bommenwerpers boven Londen niet helemaal weten te overtuigen. Maar de grote kracht van The Imitation Game zit in het briljante acteerwerk. Niet alleen Benedict Cumberbatch speelt zijn rol vol verve, maar ook Keira Knightley doet het uitstekend als Alan’s beste vriendin Joan. Met haar bovengemiddelde intelligentie en liefde voor puzzels, is zij essentieel binnen het team van Turing dat er alles aan deed om de Duitse berichten te decoderen. Naast Knightley zijn er ook goede rollen voor Watchmen-acteur Matthew Goode als Alan’s teamgenoot Hugh Alexander en Game of Thrones-ster Charles Dance, die de rol van overste Denniston voortreffelijk speelt.

The Imitation Game is een aangrijpende oorlogsfilm over het leven van Alan Turing. Het is een triest verhaal, zeker gezien het feit dat de cryptoloog een jaar na zijn veroordeling voor obsceniteit zelfmoord pleegde. Hij heeft velen het leven gered van miljoenen mensen, want zonder zijn visie en doortastendheid zou men wellicht nooit de kans hebben gehad om de waardevolle informatie van het Duitse leger te ontcijferen. Volgens geleerden zou de Tweede Wereldoorlog zonder deze informatie ruim twee jaar langer hebben geduurd. Ik kreeg dan ook een brok in mijn keel na het zien van deze film, die niet alleen fascinerend, maar ook enorm indrukwekkend is.

10 gedachten over “The Imitation Game (2014) recensie

1. Dat vond ik dus ook en ik had ook nog niet eerder gehoord over deze man. De film Enigma, die eerder verscheen over het kraken van de Duitse gecodeerde berichten, had ik wel gezien. Maar die is lang niet zo indrukwekkend 😉

1. Hij speelt deze rol echt geweldig! Als ik dat dan weer vergelijk met zijn rol in Star Trek (niet te vergelijken, maar goed :)) dan kun je zien dat hij erg veelzijdig is. Briljant!

1. Ik vind hem in Sherlock nog beter. Goede acteur die ook in deze film overtuigt. Helaas is de film zelf inmiddels weer weggezakt.