The Ides of March (2011) recensie

The Ides of MarchGouverneur Mike Morris (George Clooney) is bezig met zijn campagne om het presidentschap in de wacht te slepen. Daarbij krijgt hij hulp van campagneleider Paul Zara (Philip Seymour Hoffman) en persvoorlichter Stephen Myers (Ryan Gosling) die achter de schermen dealtjes sluiten met de lokale pers, proberen om de concurrentie zwart te maken en Morris te presenteren als de moraalridder van de 21ste eeuw. Meyers gelooft heilig in de campagne die hem eveneens een ticket richting het Witte Huis oplevert. Maar dan ontdekt hij een gigantisch schandaal dat zijn leven op zijn kop zet, maar ook zijn loyaliteit jegens de campagne op de proef stelt.

Wie geïnteresseerd is in een kijkje in de keuken van de Amerikaanse politiek, doet er goed aan om een bezoekje te wagen aan het politiek drama The Ides of March die filmster George Clooney regisseerde. De 51-jarige acteur neemt eveneens de rol van presidentskandidaat Mike Morris voor zijn rekening en hij speelt deze formidabel. Maar het is niet alleen het gevoel voor filmmaken en de overtuigende acteerprestaties die het succes van deze rolprent bepalen. Het goed uitgewerkte verhaal dat gebaseerd is op het toneelstuk Farragut North, evenals de grauwe settings en het overtuigende acteerwerk van Clooney’s tegenspelers, maken The Ides of March één van de betere politieke dramafilms in de afgelopen jaren.

Naast Clooney neemt de jonge filmster Ryan Gosling de hoofdrol voor zijn rekening en hij speelt deze met volle overgave. We zien hoe hij zijn kansen als jonge en intelligente persvoorlichter verspilt als hij zich laat inpakken door de charmes van een jonge stagiaire en hoe hij strijd met zijn gevoelens tegenover de lopende campagne als hij een schandaal ontdekt. Hij wordt van alle kanten bestookt, zowel vanuit het eigen kamp als dat van de concurrent. Het is dan ook prachtig om te zien hoe hij de uitzichtloze situatie weet om te buigen naar een win/win situatie voor zichzelf.

Philip Seymour Hoffman eist ook een belangrijke rol op in The Ides of March als campagneleider Paul Raza. Ik vond hem een briljante acteur vinden die het uitstekend heeft gedaan als een geflipte tornadojager, assistent van een miljonair en een krankzinnige schurk. Kortom, geen rol was de veelzijdige acteur te gek en hij greep elke uitdaging met beide handen aan. Naast Hoffman is er eveneens een glansrol voor de jonge Evan Rachel Wood die eveneens een belangrijk aandeel heeft in deze film. Zij speelt de rol van de jonge stagiaire Molly uitstekend.

In The Ides of March schetst Clooney een grimmig beeld van de Amerikaanse politiek. Aan de voorkant zijn het mooie praatjes, handjes schudden met belangrijke mensen en beloftes maken aan het volk die een politicus kenmerken en uiteindelijk de stemmen van de massa oplevert. Maar achter de schermen is het niets meer dan een bikkelharde populariteitswedstrijd waarbij alles geoorloofd is. Zelfs als dat inhoudt dat de carrières van bepaalde campagnemedewerkers verwoest moeten worden. Het is een wereld waarin je moet zien te overleven, iets waar het hoofdpersonage Stephen ontdekt en mee in gevecht gaat.

Clooney weet wederom een uitstekende film af te leveren die wellicht niet voor de massa bestemd is. Het politiek drama zal niet de interesse van elke Nederlandse bioscoopganger weten vast te houden, maar de liefhebber onder ons die gefascineerd raakt door de Amerikaanse politiek en de gebeurtenissen achter de schermen tijdens de presidentsverkiezingen, zal aan The Ides of March een hoop plezier beleven. Ik heb mij in ieder geval prima vermaakt met deze goed uitgewerkte speelfilm.