The Hunger Games: Mockingly Part 1

The Hunger Games: Mockingjay Part 1 (2014) recensie

Ik ga steeds minder vaak naar de bioscoop met als logisch gevolg dat het even duurt voordat ik de nieuw verschenen films heb gezien. Ook in het geval van The Hunger Games: mockingjay Part 1 besloot ik om niet naar de dichtstbijzijnde bioscoop af te reizen om het vervolg op het ietwat langdradige The Hunger Games: Catching Fire te bewonderen. Maar nu de film sinds kort verkrijgbaar is op DVD, Blu-ray Disc en Video On Demand heb ik de kans om eens lekker te gaan zitten voor de door Francis Lawrence geregisseerde boekverfilming.

Evenals in de boekenreeks wordt het laatste deel van The Hunger Games verdeeld over twee delen en in de regel krijg ik daar de kriebels van. Ik weet van te voren al dat er een open einde is en dat het lang wachten is voordat ik weet hoe het allemaal afloopt. Toch is het moeilijk om een goede en populaire franchise, zoals The Hunger Games, links te laten liggen. Dus met goede moed begin ik aan het eerste deel van de laatste film en na afloop ben ik zeker niet teleurgesteld!

Het begin van The Hunger Games: mockingjay Part 1 begint goed met een korte terugblik op de rampzalige gebeurtenissen in district 12 terwijl Katniss, opnieuw uitstekend gespeeld door Oscarwinnares Jennifer Lawrence, door het verzet tegen het regime van President Snow (Donald Sutherland) wordt gevraagd om het symbool van de opstand te worden. Maar Katniss is niet van plan om rustig mee te werken aan het plan van voormalig gamemaker Heavensbee (Philip Seymour Hoffman) en President Alma Coin (Julianne Moore) zolang zij geen reddingsoperatie inzetten om de gevangen genomen tribuut Peeta Mellark (Josh Hutcherson) uit de handen van het Capitool te bevrijden.

Het duurt niet lang voordat President Coin aan Katniss voorwaarden voldoet en de voormalige winnares van de hongerspelen sluit zich aan bij het verzet dat in de ruïnes van de belaagde districten de strijd aangaat met de troepen van President Snow. Het is een mooie aaneenschakeling van spectaculaire scènes waarin mooie visuele effecten en de bombastische actie alle aandacht opeisen. Maar er blijft ook genoeg focus op de personages en er is deze keer een goede balans tussen het verhaal en het spektakel. Ik vind dat een groot pluspunt van deze film waarmee ik mij ruim twee uur heb vermaakt. Hopelijk wordt het slot, The Hunger Games: Mockingjay Part 2, nog spectaculairder!

0 gedachten over “The Hunger Games: Mockingjay Part 1 (2014) recensie

1. Net als bij Harry Potter zie je dat de films wat volwassener worden. De films groeien mee met het publiek. De eerste twee delen zaten nog vol met actie. Dit derde deel gaat meer voor de inhoud. Ik vind dat overigens niet erg. Tot nu toe van alle drie de delen genoten.

2. Geen slechte film maar ik vond het wel een grote teleurstelling! Misschien ligt het aan mij maar ik heb heel weinig spektakel gezien. Jammer want met het 2e deel begon deze reeks beter te worden.