The Host (2013) recensie

The HostIn de niet al te verre toekomst zijn de lichamen van alle aardbewoners ingenomen door een buitenaards ras dat de wereld wil perfectioneren. Slechts een klein groepje van mensen hebben de invasie overleefd en zij doen er dan ook alles aan om de indringers tot een halt toe te roepen. Melanie (Saoirse Ronan) is één van die overlevenden die er alles aan doet om de mensen waar zij van houdt te beschermen. Maar als haar lichaam wordt ingenomen door één van de bezoekers, is zij niet langer meer een onderdeel van het verzet. Totdat zij de nieuwe bewoonster van haar lichaam weet te overtuigen om zich bij het verzet te voegen en in opstand te komen tegen haar eigen soort.

Na de naar mijn mening vreselijke afsluiting van de Twilight Saga krijgt het publiek een verfilming van de door Stephenie Meyer geschreven roman The Host voorgeschoteld. Even zoetsappig als zijn voorganger, alleen maken de vampiers en weerwolven plaats voor een superieur ras van buitenaardse wezens. Dit is natuurlijk gechargeerd en het is ook niet eerlijk om de door Andrew Niccol geregisseerde prent met de avonturen van Bella, Edward en Jacob te vergelijken. De romantische sciencefictionfilm is geen foutloze doch vermakelijke prent die losstaat van Twilight en diens vervolgdelen.

Maar dat de verfilming van het jeugdboek één en al romantiek bevat moge duidelijk zijn. Het is dan ook echt een zwijmelfilm (of zoals de mannen zullen zeggen een Chick Flick), maar The Host is wel meer dan dat. De overtuigende make-up en speciale effecten dragen hier evenals de spannende actiescènes en het interessante verhaal een steentje aan bij. Grof geweld en harde actie worden door Niccol geschuwd en hij blijft keurig binnen de lijntjes. Zelfs de passievolle scènes waarin hevig gezoend wordt, zijn braaf te noemen. Maar daar is verder niets mis mee.

Een enorm groot pluspunt van deze film zijn de overtuigende acteerprestaties. De jonge Saoirse Ronan overtuigde al eerder met haar rol in The Lovely Bones dat zij een verdienstelijke actrice is, maar met de dubbelrol in The Host bewijst ze dit nog eens des te meer. Helaas is er ook een groot minpunt te noemen en dat is de lange speelduur. Ondanks dat het verhaal interessant is, het acteerwerk in orde is en de visuele effecten een dikke voldoende verdienen, vraag ik mij af of het niet een half uurtje korter had kunnen duren. Men valt naar mijn mening teveel in herhaling en je ziet al van mijlenver aankomen hoe het moderne sprookje eindigt. The Host is zeker de moeite waard (en misschien voor de meiden en dames een must-see), maar ik kan het geen topper noemen.

1 thought to “The Host (2013) recensie”