The Hobbit: Battle of the Five Armies

The Hobbit: The Battle of the Five Armies (2014) recensie

Het is een jaar later en het lange wachten is dan eindelijk voorbij. The Hobbit: The Battle of the Five Armies draait volop in de bioscopen en na zijn sterke voorganger kon ik niet wachten om het slot van de trilogie te gaan zien. De verwachtingen waren hooggespannen, want het open einde van The Desolation of Smaug evenals de subtitel van de derde film, doen vermoeden dat de laatste Hobbit-film een enorm spectaculair slot wordt. Maar ik moet in alle eerlijkheid erkennen dat de door Peter Jackson geregisseerde film deze hoge verwachtingen helaas niet waarmaakt.

The Battle of the Five Armies gaat verder op het punt waar zijn voorganger eindigt. De indrukwekkende vuurdraak Smaug vliegt richting Meerstad terwijl de dwergen onder leiding van Thorin (Richard Armitage) de kans grijpen om Erebor te heroveren. Ik zit amper lekker in mijn stoel en het geweld wordt al in volle vaart op mij afgevuurd. En na een jaartje wachten moet ik er toch weer even inkomen. Na de spectaculaire opening, die voor mijn gevoel iets te snel eindigt, krijgt het verhaal een wending waarin Thorin bevangen wordt door het goud van Erebor en er een oorlog tussen de dwergen, mensen, elven en Orcs aanstaande is.

Regisseur Peter Jackson brengt de daaropvolgende veldslagen spectaculair in beeld hoewel het opnieuw overduidelijk is dat in veel scènes de computeranimaties een negatieve hoofdrol opeisen. Soms zorgen deze kwalitatief wisselende effecten voor een lichte teleurstelling terwijl de makers zich niet langer meer richten op de uitwerking van het verhaal en de karakterontwikkelingen en dat vind ik jammer! Het is dan ook een film met veel geweld, maar met weinig inhoud en emotie. Het is overduidelijk dat de filmmakers nog maar weinig te vertellen hebben en dan denk ik even terug aan drie jaar geleden toen de discussie ontstond waarom de studio ervoor koos om het dunne kinderboekje uit te smeren over drie films.

Het is overduidelijk geen verstandige keuze geweest, want in vergelijking met An Unexpected Journey en The Desolation of Smaug stelt The Battle of the Five Armies enorm teleur. Personages, zoals Bilbo Baggins (Martin Freeman) en Gandalf (Ian McKellen), zijn naar de achtergrond verschoven terwijl er bijna een vol uur geen woord wordt gesproken. Het draait alleen nog maar om het geweld dat in overvloed aanwezig is. De film duurt weliswaar een stuk korter dan zijn voorgangers, maar naar mijn mening is het een lange zit. Er zijn wel een paar pluspuntjes te noemen, want er zijn een aantal komische fragmenten die voor een glimlach op het gezicht zorgen en ook de korte scène waarin The Lord of the Ring-personages, zoals Saruman (Christopher Lee), Lady Galadriel (Cate Blanchett) en Lord Elrond (Hugo Weaving) te zien zijn, is een mooie aanvulling. Desalniettemin is het niet voldoende om het teleurstellende The Hobbit: The Battle of the Five Armies een hoge score te kunnen geven. Je kunt de film in de bioscoop kijken of alvast vooruit bestellen als je deze thuis wilt zien.

0 thoughts to “The Hobbit: The Battle of the Five Armies (2014) recensie”

1. Ben net terug van De hobbit. Viel tegen. Je verwoordt het prima door te zeggen: “veel geweld, weinig inhoud en emotie”.
    Het begin met Smaug vond ik schitterend, daarna zakte het erg in. In Lord of the rings is veel meer aandacht voor karakterontwikkeling en veel meer aandacht voor mooie effecten zoals het elfenrijk en de “koninginelf” (voortreffelijk gespeeld door Cate Blanchett). Mijn babysitter vroeg”Waar gaat het over?” Ik betrapte me erop dat ik dat in een zin kon verwoorden: “om een berg die iedereen wil hebben” Tuurlijk erg kort door de bocht, maar erg veel meer valt er niet over te zeggen..