The Great Gastby

The Great Gatsby (2013) recensie

Ik was direct verkocht na het zien van de kleurrijke trailer van The Great Gatsby die blijkbaar een remake is van een film uit de jaren zeventig en gebaseerd is op een wereldberoemde roman. Het is aan regisseur Baz Luhrmann toevertrouwd om het bekende verhaal over de extravagante miljonair Jay Gatbsy te verfilmen en na de kwaliteitsfilms Moulin Rouge! en Australia kun je als liefhebber ervan uitgaan dat de filmmaker er alles aan doet om het publiek te imponeren. Naar mijn mening is hij daar ook in geslaagd.

De wijze waarop hij het verdeelde New York uit de jaren twintig in beeld brengt is formidabel te noemen. De wereld van de rijke zakenmannen ziet er gelikt uit terwijl in de afgeschermde delen van de stad de armoede en aanhoudende criminaliteit goed zichtbaar zijn. De opzwepende soundtrack met tracks van hedendaagse artiesten zoals Kanye West en Lana Del Rey passen eigenlijk niet bij het verhaal dat zich in de geschiedenis afspeelt, maar Luhrmann zorgt ervoor dat het werkt. Zijn kenmerkende stijl is op alle gebieden te zien en de mooie setting van het over gestileerde New York en de daarbij horende kostuums en decors zijn een lust voor het oog.

Maar het succes van The Great Gatsby is ook te danken aan het formidabele acteerwerk van de veelzijdige cast. In het bijzonder is het Leonardo DiCaprio die met zijn vertolking van Jay Gatsby de aandacht opeist, maar ook het acteerwerk van Carey Mulligan als de zachtaardige en beeldschone Daisy en Joel Edgerton als de overspelige en pompeuze topatleet Tom Buchanan zijn enorm goed te noemen. Tobey Maguire verdient helaas minder lof voor zijn spel, want hij speelt de belangrijke rol van Nick Carraway op de automatische piloot. Dat is toch een minpunt. Maar op dit minpuntje na is Luhrmann’s creatie een prachtige prent die je vanaf de eerste minuut bij de strot grijpt en ook niet meer loslaat.

0 thoughts to “The Great Gatsby (2013) recensie”

1. Mijn reactie op de film was anders. Vond het zelf erg leeg aanvoelen. Visueel misschien mooi (alhoewel de vele CGI me stoorde), maar met weinig inhoud en redelijk onderontwikkelde personages (vooral Mulligan). De voiceover en het schrijven van het boek gedeelte hadden er van mij ook niet in gehoeven.

1. Wat vond je van de andere films van Luhrmann? Het is wel een beetje zijn stijl om alles heel overdreven te doen en de personages heel nep over te laten komen. Het spreekt mij wel aan, maar dat is natuurlijk persoonlijk 🙂