The Girl With The Dragon Tattoo (2011) recensie

The Girl With The Dragon TattooDe Zweedse journalist Mikael Blomkvist (Daniel Craig) verliest een belangrijke rechtszaak tegen zakenman Wennerström. Zijn vastberadenheid om het omkoopschandaal rondom deze zakenman publiekelijk te maken zorgt ervoor dat hij alles verliest. Zijn redding komt in de persoon van Henrik Vanger (Christopher Plummer), een zakenman die al 40 jaar op zoek is naar de waarheid over de verdwijning van zijn nichtje Harriet en hij wil de diensten van Mikael gebruiken om de zaak op te lossen. Mikael verruilt het grauwe Stockholm voor een eilandje in het noorden van Zweden waar de familie Vanger zich huisvest. Daar start hij het onderzoek, maar hij komt al gauw tot de ontdekking dat hij de hulp nodig heeft van een collega. Hij besluit om de extravagante computerhacker Lisbeth Salander (Rooney Mara) in te huren die met haar kennis en haar doortastende aanpak de nodige ondersteuning kan bieden tijdens zijn speurtocht naar de waarheid. Maar hoe dichter zij bij het vuur komen, hoe moeilijker het hen wordt gemaakt om de geheimen van de familie Vanger te ontrafelen.

Filmmakers in de Verenigde Staten laten zich steeds vaker verleiden om succesvolle films uit Europa te veramerikaniseren. Ook de Zweedse speelfilm Män som hatar kvinnor, het eerste deel van de Millennium-trilogie die gebaseerd is op de bestseller roman van wijlen auteur Stieg Larsson, is een Amerikaanse remake gegund. Maar is dat wel nodig? Met een goede uitwerking van het verhaal en overtuigende acteerprestaties van Noomi Rapace en Michael Nyqvist behaalde men een wereldwijd succes met het origineel. Des te groter was de uitdaging voor de producenten van The Girl With The Dragon Tattoo om de kwaliteit van de Scandinavische rolprent te overtreffen. Zijn ze in deze missie geslaagd of maakt de film de hoge verwachting niet waar?

Veel filmliefhebbers en critici waren enorm sceptisch over de Amerikaanse remake van de Zweedse filmreeks Millennium, maar toen eenmaal bekend werd dat regisseur David Fincher de regie in handen kreeg maakte alle twijfel plaats voor enthousiasme en nieuwsgierigheid bij het publiek. Het meesterbrein achter toppers zoals Fight Club en Se7en kreeg de opdracht om het origineel op zijn minst te evenaren al dan niet te overtreffen. Daar is hij naar mijn mening in geslaagd, want zijn versie van het eerste deel in de Millennium trilogie is een dijk van een film!

The Girl With The Dragon Tattoo is een grauwe en confronterende film die een zeer onbehaaglijk gevoel bij het publiek creëert. De pulserende soundtrack van doordringende klanken en het feit dat de scènes elkaar in rap tempo opvolgen zorgen voor de chaotische en naargeestige sfeer van deze rolprent. Desondanks komt de film langzaam op gang. Men neemt de tijd om de karakters uitgebreid te introduceren en het verhaal op te bouwen. Ik ben een groot voorstander van deze aanpak, want het draait uiteindelijk om de complexe achtergronden van de hoofdpersonages en diens motivaties in plaats van de verdwijningszaak die de onderzoekers in behandeling nemen.

Om de geloofwaardigheid van de karakters en het verhaal te waarborgen moeten de hoofdrolspelers van goeden huize komen. Daniel Craig is een perfecte cast voor de hoofdrol. Hij speelt op zeer overtuigende wijze de rol van de koelbloedige onderzoeker en hij bewijst wederom een verdienstelijke acteur te zijn. Maar alle lof gaat naar zijn tegenspeelster Rooney Mara die in haar jonge carrière al een prestigieuze Academy Award in het vizier heeft. Haar vertolking van Lisbeth is opmerkelijk en geniaal, wat de nominatie voor een gouden beeldje meer dan rechtvaardigt. Daarnaast vertolken Christopher Plummer en Stellan Skarsgård sterke bijrollen.

David Fincher slaagt erin om een onderhoudende thriller te creëren en het sceptische publiek het tegendeel te bewijzen. De aanname dat een remake niets meer kan zijn dan een slappe kopie is in sommige gevallen meer dan terecht, maar in het geval van The Girl With The Dragon Tattoo blijkt niets minder waar te zijn. Maar het is vooral te danken aan de expertise van de regisseur, de beklemmende soundtrack en het briljante acteerwerk dat de film op alle fronten slaagt. Wat mij betreft mag het tweede deel zo snel mogelijk komen!