The Gallows

The Gallows (2015) DVD recensie

Misschien heeft het zogenaamde “found-footage” genre zijn beste tijd wel gehad. Films zoals The Blair Witch Project en Paranormal Activity, waarin de acteurs met een handycam de angstaanjagende gebeurtenissen en paranormale activiteiten vastleggen, waren baanbrekend. Maar de vervolgen hierop waren evenals de vele vergelijkbare films, niets meer dan slappe kopieën. Dat weerhielden scenarioschrijvers en regisseurs Travis Cluff en Chris Lofing er niet van om The Gallows te maken. En of deze horrorfilm het slechte imago van de “found footage” films heeft veranderd lees je in mijn recensie.

De film begint met beelden van een ouderwets Hi-8 opname van een toneelstuk op een hogeschool dat tragisch afloopt. In de slotfase van het ietwat lugubere toneelstuk hangt een leerling zichzelf per ongeluk op aan de galg op het podium. De pogingen van mensen in het publiek om de scholier te redden zijn tevergeefs. Een aantal jaren later probeert een groepje scholieren onder leiding van de vastberaden studente Pfeifer (Pfeifer Brown) het toneelstuk opnieuw op te voeren, maar het is nog maar de vraag of dat nu zo’n goede zet is.

In de nacht voor de grote première breken de studenten Reese (Reese Mishler), Ryan (Ryan Shoos) en Cassidy (Cassidy Gifford) in om het decor van het toneelstuk te saboteren. De filmmakers zijn er niet bang voor om de clichés er lekker dik bovenop te leggen. De verlaten school met donkere hallen en gangen en waar ieder geluidje versterkt wordt door de voor eeuwigheid klinkende echo is een perfect podium voor een horrorverhaal. En natuurlijk bestaat het gezelschap uit niet al te snuggere mensen die net iets te vaak domme keuzes maken in hun poging om dit gruwelverhaal te overleven.

Het acteerwerk is dan ook niet fantastisch te noemen, maar als domme en nietsvermoedende scholieren doen ze het niet onaardig. Maar The Gallows moet het vooral hebben van de naargeestige sfeer en de in overvloed aanwezige schrikmomenten. Als kijker spring je toch regelmatig op als de kwaadaardige entiteit die de scholieren in deze nacht de stuipen op het lijf jaagt opeens in beeld verschijnt. Ik kan het wel waarderen hoewel ik moet toegeven dat de film allesbehalve angstaanjagend is. Spannend is het wel! En over een authentieke “found footage” kun je eigenlijk niet spreken, omdat je als kijker door de lens van de cameraatjes van de mobiele telefoontjes van de potentiële slachtoffers de angstaanjagende gebeurtenissen live meemaakt. Het is een goede en innovatieve wijziging van de filmmakers.

Toch is er ook wel het een en het ander mis met The Gallows, want het verhaal zit vol gaten. Is de kwaadaardige entiteit de overleden scholier die uit de dood is herrezen om zich te wreken? Of is het een demon die zonder reden zijn slachtoffers om zeep helpt? En waarom ontwaakt het in deze nacht en niet eerder? Ja, die vragen worden dus niet beantwoordt. Wellicht komt men hier nog op terug als er ooit een vervolg verschijnt. Als we dit minpunt voor lief nemen is The Gallows een lekker tussendoortje. De DVD die Warner Bros. Home Entertainment brengt is ook op orde. De schijf bevat goede beeld- en geluidskwaliteit en de extra’s bestaan uit een special “Charlie: Every School Has It Spirits”, verwijderde scènes en een gag reel.

[usr 2.0 size=20]

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

6 gedachten over “The Gallows (2015) DVD recensie

1. Vond het echt een tegenvaller. Bij found footage is het belangrijk dat je met je personages meeleeft of juist niet en dan heb je een satire (zoals bij Unfriended) maar dit is echt meh.

1. Nu is wel zo’n horror film waar je op halloween luidkeels met je vrienden commentaar op kunt geven. Als in: “Dude wat doe je nu! Heb je nooit naar een horror film gekeken? Never go into the creepy room alone!” Maar dat is het dan ook wel.

2. Ik merk wel dat ik dit soort films vanwege de schrikeffecten het beste in de bios kan kijken. Waarschijnlijk heb ik hem daarom hoger beoordeeld want ook al vertoont de film haar gebreken: spannend is ie, zoals jij al zegt, wel!