The Frighteners (1996) recensie

The FrightenersNa een ernstig auto ongeluk is Frank Bannister (Michael J. Fox) in staat om met geesten te communiceren. Hij gebruikt zijn nieuw verworven gave om zijn dorpsgenoten op te lichten tot groot ongenoegen van de inwoners die de praktijken van de voormalige architect in de smiezen hebben. Maar als een kwaadaardige entiteit in Fairwater neerdaalt en aan het moorden slaat, went iedereen zich tot de paranormale onderzoeker om deze bovennatuurlijke seriemoordenaar tot een halt toe te roepen.

The Frighteners is één van de leukste horror/komedies uit de jaren ’90. Het verhaal was oorspronkelijk bestemd voor een aflevering van de serie Tales From The Crypt, maar producent Robert Zemeckis besloot om er een filmproductie van te maken. Regisseur Peter Jackson, die samen met Fran Walsh het verhaal schreef, kreeg de kans om zijn eerste big budget-film te filmen en met behulp van opkomende computertechniek en een sterke cast creëerde de Nieuw-Zeelander een zeer vermakelijke rolprent.

De hoofdrol is voor Back To The Future-ster Michael J. Fox die na het filmen van The Frighteners besloot om meer tijd met zijn gezin door te brengen. Het was ook de laatste keer dat de acteur een hoofdrol in een productie van dit formaat speelde. Als Frank Bannister doet hij het prima hoewel zijn performance niet bijster bijzonder te noemen is. Datzelfde geldt voor Trini Alvarado die de rol van Lucy speelt. Daarentegen stelen Dee Wallace als de krankzinnige seriemoordenares Patricia en Jeffrey Combs als de excentrieke FBI-agent Dammers de show met hun memorabele optredens.

Het gebruik van computereffecten was een opkomend fenomeen ten tijde van de productie en de destijds onervaren filmmaker besloot om zich in de wereld van deze technologie te verdiepen. En dat wierp zijn vruchten af, want de 300 shots met computeranimaties overtuigen stuk voor stuk. Maar we moeten wel in het achterhoofd houden dat de film al ruim vijftien jaar oud is en dat we inmiddels verwend zijn. Dat neemt niet weg dat The Frighteners nog steeds behoort tot één van de leukste films in het genre en absoluut de moeite waard is om te gaan zien.