The Fly

The Fly (1986) recensie

Ik had de remake van de horrorfilm The Fly veel eerder gezien als ik had geweten dat regisseur David Cronenberg verantwoordelijk was voor de regie. Het was dan ook een aangename verrassing om te leren dat de regisseur van eXistenZ en Scanners deze film heeft gemaakt. Ik vind zijn films altijd heel bijzonder, want deze bevatten vaak een onheilspellende sfeer die voor veel spanning zorgt. Ook bij The Fly zat ik op het puntje van mijn stoel ondanks dat er niet heel veel gebeurd.

Wetenschapper Seth Brundle (Jeff Goldblum) heeft een bijzonder apparaat uitgevonden waarmee hij materiaal kan teleporteren. Na een aantal succesvolle teleportaties besluit hij om een levend wezen in zijn machine te stoppen, maar dat heeft voor de niets vermoedende chimpansee die hij daarvoor gebruikt een fatale afloop. Brundle moet terug naar de tekentafel om zijn uitvinding verder te ontwikkelen. Intussen legt hij het contact met journaliste Veronica (Geena Davis) die het werk van Brundle op de voet volgt en zij documenteert dan ook zijn pogingen om zijn machine te laten werken.

Er ontstaat een romance tussen Veronica en Seth terwijl Veronica’s werkgever lucht krijgt van Brundle’s uitvinding. Veronica doet er alles aan om Brundle’s werk geheim te houden, maar de uitvinder heeft het vermoeden dat zijn vriendin en haar werkgever een verhouding hebben. Het gevolg is desastreus en in een dronken bui besluit de wetenschapper om zelf als proefkonijn in de machine te stappen. Maar de aanwezigheid van een huisvlieg, die Brundle helaas over het hoofd heeft gezien, zorgt ervoor dat de machine tijdens het proces zijn DNA mengt met dat van het insect. Het gevolg is dat Brundle langzaam maar zeker zichzelf verliest en transformeert in The Fly.

Het is vooral te danken aan het overtuigende acteerwerk van Goldblum dat The Fly één van de betere horrorfilms uit de jaren tachtig is geworden. In de film transformeert hij langzaam van een zachtaardige en ambitieuze uitvinder in een afzichtelijk wezen dat niet langer de grens tussen goed en kwaad kent. Zijn uiterlijk verandert gestaag en in de slotfase krijgt het publiek een iconisch filmmonster te zien dat angst inboezemt. De make-up effecten zijn geweldig en erg overtuigend. Zeker gezien het feit dat de film al bijna 30 jaar oud is!

Cronenberg bewijst ook met The Fly dat je geen peperdure decors, geavanceerde computertechnieken en een breed scala aan settings nodig hebt om een goede film te maken. De horrorfilm uit 1986 speelt zich grotendeels af in het laboratorium van de uitvinder met hier en daar een uitstapje naar het kantoor waar Veronica werkt. De filmmaker weet heel goed hoe hij de kijker de stuipen op het lijf moet jagen en een naargeestig gevoel kan bezorgen. Dus als je deze film nog niet hebt gezien dan vind ik dat het hoog tijd wordt dat je deze gaat zien. Zeker als je een liefhebber bent van spannende horrorfilms.

12 gedachten over “The Fly (1986) recensie

1. Goed om te horen dat je ‘m gezien heb….erg sterke film met inderdaad fantastisch acteerwerk van Goldblum, perfect voor de rol. Maar ik vraag me dan wel af welke andere tachtiger jaren films je nog meer niet gezien hebt? 😉 The Thing toch wel?