The Fault in Our Stars (2014) recensie

The Fault in Our Stars“Heeft u wel zakdoekjes bij u?” was de legitieme vraag van de bioscoopmedewerker toen ik mijn kaartje voor de voorstelling van de dramafilm The Fault in Our Stars overhandigde. Ik maakte er maar een grapje van, maar diep van binnen wist ik meteen dat het weleens een zware middag kon gaan worden. En dat werd het ook. Deze gevoelige filmliefhebber werd meegezogen in het prachtige en meeslepende verhaal over kankerpatiënt Hazel en haar liefde voor haar voormalig lotgenoot Gus.

Het is te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van de jonge Shailene Woodley en haar drie jaar jongere tegenspeler Ansel Elgort dat de film inslaat als een bom. De twee tieners leren elkaar kennen bij een praatgroep voor kankerpatiënten en al gauw bloeit er een liefde op. Maar de vonk slaat pas echt over als de terminaal zieke Hazel en de inmiddels gezond verklaarde Gus naar Amsterdam vertrekken waar zij tijdens een driedaagse stedentrip hun lievelingsschrijver ontmoeten en de Nederlandse hoofdstad verkennen.

De Nederlandse invloeden zorgen wel voor pluspunten, want het is leuk om herkenbare punten te zien. De Munt die vol in beeld wordt gebracht, een romantische reisje met de tram door de binnenstad en een tochtje met de rondvaartboot door de Amsterdamse grachten ontbreken niet. Daarnaast speelt de Nederlandse actrice Lotte Verbeek een rolletje als de assistente van de schrijver die Hazel en Gus in Amsterdam ontmoeten. Als kersje op de taart bezoeken de twee geliefden ook het Anne Frank huis.

Een speelduur van ruim twee uur doet vermoeden dat het een lange zit is, maar filmmaker Josh Boone houdt de vaart er goed in door de aangrijpende scènes te combineren met humor. Er zijn geen saaie momenten aanwezig en je blijft gefocust op de hoofdpersonages. Daarom slaan de gebeurtenissen in de slotfase in als een bom en herinner ik mij opeens weer die vraag van de bioscoopmedewerker. Zakdoekjes zijn inderdaad geen overbodige luxe als je deze film gaat zien. Ik hield het ook niet droog. En dat is grotendeels te danken aan Woodley en Elgort, ondanks dat Laura Dern, Sam Tramell en Willem Dafoe goede bijrollen spelen en Boone het verhaal prachtig in beeld brengt.

0 thoughts to “The Fault in Our Stars (2014) recensie”