The Fast and the Furious (2001) recensie

The Fast and the FuriousDe FBI jaagt op een bende die met opgevoerde bolides en een flinke portie durf vrachtwagens kapen. Agent Brian O’Conner (Paul Walker) krijgt de zware taak om als een straatracer te infiltreren in het team van Dominic Toretto (Vin Diesel). De autoriteiten verdenken hem van de roofdaden en Brian krijgt de opdracht om bewijsmateriaal tegen Toretto te verzamelen. Hoewel hij erin slaagt om te infiltreren, wordt de klus een pittige opgave als hij als een blok valt voor Dom’s zus Mia (Jordana Brewster). Hij staat voor de lastige keuze om loyaal te blijven of om zich aan de kant van de vijand te scharen.

Opgevoerde wagens in felle kleuren, vrouwen die schaars gekleed zijn en het oorverdovende geluid van jankende motoren. Daar is waar het om draait in de spectaculaire actiefilm The Fast and the Furious. De door Rob Cohen geregisseerde film werd in één klap een kassucces dat goed was voor een aantal vervolgdelen. En het is nog steeds een hele vermakelijke actiefilm hoewel die al een paar jaartjes oud is.

Het betekende ook de doorbraak van actieheld Vin Diesel die geknipt is voor de rol van de stoere en intimiderende straatracer Dominic Toretto. Als de leider van het team riskeert hij een lange gevangenisstraf als hij achter het stuur kruipt en met hoge snelheid door de straten van de stad racet. Zijn tegenpool is Brian, een rol die prima wordt ingevuld door Paul Walker. Zijn gladde uitstraling doet al vermoeden dat er iets niet helemaal in de haak is, maar toch weet hij zijn rol binnen Toretto’s team gemakkelijk af te dwingen. Wellicht iets te gemakkelijk?

Maar wie dan ook driftig op zoek gaat naar gaatjes in het plot kan een notitieblok vol schrijven, maar daar draait het ook niet om in een film als deze. Het draait allemaal om de spanning en de actie en dat is dik voor elkaar. Het is een genot om naar de spectaculaire straatraces te kijken (hoewel deze grotendeels met de hulp van de computer in beeld zijn gebracht) terwijl de bijpassende muziek van Ja Rule (die ook een klein rolletje speelt) en vergelijkbare muzikanten het stoere karakter van The Fast and the Furious nog eens lekker aandikt. Kortom, een heerlijke ‘no-brainer’ voor de liefhebbers van overdreven actiescènes, mooie meiden en waanzinnige bolides.