The Expendables 3

The Expendables 3 (2014) recensie

Is er tegenwoordig nog plek voor oude rotten in het vak en op leeftijd geraakte actiehelden? Vier jaar geleden was het antwoord volmondig ja toen de eerste The Expendables in de bioscoop verscheen. Bekende actiehelden uit de jaren tachtig en negentig, zoals Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Dolph Lundgren, bundelden hun spierkrachten in een vermakelijke en authentieke actiefilm vol met buitensporig geweld en explosies. Inmiddels is het vier jaar later en wegens het succes van zijn voorgangers verschijnt alweer het derde deel in de bioscoop. Is het nog steeds een prettig weerzien met de beroemde actiehelden of is de koek op?

Het flinterdunne verhaaltje, dat ook in de eerste delen aanwezig was, doet er eigenlijk niet toe, want als liefhebber van je favoriete actiehelden verwacht je dat de personages met elkaar op de vuist gaan en gebouwen vakkundig met de grond gelijk maken. Het is dan ook jammer om te zien dat de jonge regisseur Patrick Hughes zijn stinkende best doet om The Expendables 3 vol te proppen met onnodig veel gezwets, tekst en uitleg. Alsof een inhoud noodzaak is. In een notendop komt het erop neer dat teamleider Barney Ross het moet opnemen tegen een oude bekende, de meedogenloze crimineel Stonebanks. De Amerikaanse regering huurt Barney en zijn team in om de wapenhandelaar uit de weg te ruimen met als gevolg een chaotische klopjacht vol vuurgevechten, explosies en spectaculaire achtervolgingen in auto’s, helikopters en tanks.

Lethal Weapon-acteur Mel Gibson is een van de nieuwe aanwinsten van The Expendables en hij kreeg de eer om in de huid te kruipen van de vijand. Hij doet dit uitstekend en naar mijn mening zet hij een veel betere schurk neer dan Jean-Claude van Damme dat deed in het tweede deel. Maar Gibson is niet de enige nieuwkomer in het gezelschap van oude actiehelden, want ook Wesley Snipes, Kelsey Grammer, Antonio Banderas en Harrison Ford spelen een belangrijke rol in Hughes’ actiefilm. Hoewel Ford nog niet op zijn gemak lijkt te zijn tussen de spierbundels, voelen zijn collegae nieuwkomers zich volledig thuis in deze setting. Vooral de inbreng van Snipes en Banderas is van waarde, omdat zij voor de nodige humor zorgen.

Het is de laatste keer dat deze formatie op het scherm is te zien, want de actiehelden vinden het na drie films wel welletjes en in alle eerlijkheid moet ik bekennen dat het een verstandige keuze is. Als doorgewinterde liefhebber van actiefilms is het altijd fijn om oude bekende zoals Schwarzenegger en Stallone op het scherm te zien, maar de nieuwigheid is eraf. The Expendables 3 is een herhaling van wat ik al ken en het is toch een kleine teleurstelling dat de ervaren jongens in vergelijking met de opkomende talenten Ronda Rousey en Kellan Lutz weinig schermtijd krijgen toebedeeld. Dat doet niets af aan de kwaliteit van de special effects en de actie, maar ik had stiekem toch wel iets meer verwacht van dit derde deel. Toch zal de echte fan en liefhebber het niet kunnen laten om naar de bioscoop te gaan, maar een gewaarschuwd mens telt wel voor twee.

[usr 2.5 size=20]

4 thoughts to “The Expendables 3 (2014) recensie”

1. Kijk weer uit naar deze film, ben de afgelopen twee jaar er steeds op m’n verjaardag naar toe geweest en zo ook weer deze dinsdag. Heb geen hoge verwachtingen, maar het is leuk om al die acteurs in één film te zien.