The Expendables 2

The Expendables 2 (2012) recensie

The Expendables 2In 2010 werd een droom werkelijkheid, want in de bombastische actiefilm The Expendables verzamelden actiehelden Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger en Bruce Willis zich voor een spectaculaire actiefilm. Waarin een groep van huurlingen de strijd aanging met een overgelopen CIA-agent. Twee jaar na de release van The Expendables ging het vervolg in première. En in The Expendables 2 zijn de rollen van actiehelden, zoals Schwarzenegger en Willis, maar ook die van Jean-Claude van Damme en Chuck Norris een stuk groter.

Samenvatting van het verhaal – Het team van Barney Ross (Sylvester Stallone) krijgt een uiterst gevaarlijke opdracht van CIA-agent Church (Bruce Willis). Zij moeten de inhoud van een kluis ophalen in het Oost-Europese land Gazak, dat nog steeds als één van de gevaarlijkste plaatsen ter wereld wordt bestempeld. De missie loopt voor Barney en zijn maten voorspoedig totdat de gevaarlijk huurling Vilain (Jean-Claude Van Damme) ten tonele verschijnt. Hij vermoordt één van de mannen van Barney en hij vertrekt met de inhoud van de kluis. Voor de meedogenloze mannen van Ross is dat reden genoeg om de achtervolging in te zetten, hun overleden teammaat te wreken en de missie alsnog te voltooien.

Recensie – Het maken van een succesvol vervolg is afhankelijk van hoe het project wordt aangepakt. Veel vervolgdelen zijn inferieur aan het origineel, maar in het geval van The Expendables 2 is het vervolg misschien zelfs wel een tandje beter dan zijn voorganger. Dat heeft te maken met het feit dat meer bekende actiehelden een grotere rol spelen in de actiefilm, maar het gaat er ook een stuk steviger aan toe. Expliciete beelden van exploderende hoofden, slagaderlijke bloedingen en rondslingerende ledematen worden dan ook niet geschuwd door regisseur Simon West.

Uiteraard ontbrekende foute oneliners ook niet en die maken The Expendables 2 ook een luchtige actiefilm. Een soort hommage aan de goed foute jaren tachtig actiefilm waarin grof geweld en flauwe humor ook vaak gepaard gingen. En uiteraard is de actie zwaar overdreven. Zelfs krankzinnig te noemen op een aantal momenten, maar dat hoort in een film als deze thuis. En als je bang bent dat de beroemde en inmiddels op leeftijd geraakte actiehelden geen recht van bestaan meer hebben in een film als deze, heb je het goed mis. Want zowel Stallone, Schwarzenegger als Van Damme en Willis laten zich weer van hun beste kant zien.

3