The Exorcist

The Exorcist (1973) recensie

Er is veel voor nodig om deze filmliefhebber de stuipen op het lijf te jagen, maar The Exorcist is nog steeds een film die ik doodeng vind! De film mag dan al meer dan veertig jaar oud zijn, het verhaal over de jonge Regan die bezeten raakt door een kwaadaardige demon, zorgt er nog steeds voor dat ik met een oog open slaap. Want je moet er toch niet aan denken dat het angstaanjagende grietje opeens naast je bed staat!

Wat de door William Friedkin geregisseerde film zo goed maakt is de wijze waarop men het verhaal opbouwt. In de openingsfase zien we hoe Regan’s moeder Chris steeds vaker vreemde geluiden hoort terwijl haar dochter praat over haar denkbeeldige vriendje Captain Howdy. Maar in werkelijkheid is het verzonnen personage de entiteit waar het meisje contact mee heeft. De paranormale verschijnselen nemen toe en langzaam maar zeker transformeert Regan in het afzichtelijke wezen. Daarop schakelt Chris de hulp in van paters Karras en Merrin, die een ingrijpende exorcisme uitvoeren om de demon te verdrijven. De scènes worden alsmaar heftiger en angstaanjagender.

De make-up effecten zijn in mijn ogen briljant! Linda Blair, die op jonge leeftijd op voortreffelijke wijze in de huid kroop van het bezeten meisje, werd met deze effecten omgetoverd tot een iconisch horrorfiguur. En met liters erwtensoep en spaghettisaus werden de tientallen smerige en bloedige scènes uitstekend in elkaar gezet. En zeker voor die tijd zijn de special effects zeer overtuigend te noemen. En het naargeestige sfeertje wordt nog eens extra versterkt door de imponerende en onheilspellende soundtrack die in het merendeel van deze solide horrorfilm te horen is.

Het moge duidelijk zijn. The Exorcist dat naar het gelijknamige boek van auteur William Peter Blatty werd gemaakt, is een film die mij nog steeds kippenvel bezorgt en ik raad deze dan ook aan iedereen aan. Deze staat garant voor een zeer geslaagde griezelavond en het is dan ook een film die je niet snel zult vergeten. Met in het achterhoofd houdende dat de film al meer dan veertig jaar oud is, is mijn conclusie dat Friedkin’s meesterwerk zichzelf nog steeds de beste horrorfilm allen tijde mag noemen. Mede te danken aan de goede special effects, maar ook door het zeer overtuigende acteerwerk van hoofdrolspelers Linda Blair, Ellen Burstyn, Max von Sydow en Jason Miller.

Score: 9,0