The Equalizer

The Equalizer (2014) Blu-ray Disc recensie

Denzel Washington speelt in The Equalizer de rol van Bob McCall, een rustige medewerker van de plaatselijke bouwmarkt die in de late uurtjes een kopje thee drinkt bij het restaurant op de hoek. Daar leert hij de jonge prostituee Teri (Chloë Grace Moretz) die tegen haar wil in wordt verhuurd door een groep Russische gangsters. Wanneer Teri na een mishandeling zwaargewond op de intensive care belandt besluit McCall om in te grijpen. Hij is vastbesloten om de Russische gangsters een lesje te leren en terwijl hij op unieke wijze afrekent met de criminelen in zijn buurt vraagt iedereen zich af wie de geheimzinnige burgerwacht is.

Toen ik voor het eerst de trailer zag van The Equalizer werd ik enorm nieuwsgierig naar de door Antoine Fuqua geregisseerde actiefilm. De maker van onder andere Training Day en Olympus Has Fallen levert in de regel vermakelijke films af. En met acteurs, zoals Denzel Washington en Chloë Grace Moretz aan boord is het bijna ondenkbaar dat het succes uitblijft. Hoewel de jonge Kick-Ass-actrice een relatief klein aandeel heeft in het verhaal, speelt ze de rol van de terneergeslagen callgirl Teri prima. Maar het is Denzel die alle aandacht opeist.

De Oscarwinnaar speelt de rol van de kalme doch doortastende Robert McCall uitstekend. Met zijn intense blik en lichaamstaal weet hij zonder al teveel woorden een duidelijk boodschap op zijn vijanden over te brengen. Daarnaast is zijn personage mysterieus en niet te doorgronden. Dat maakt de film interessant en ook erg vermakelijk. Dat neemt niet weg dat zijn bijzondere wraakacties en een reeks aan toevalligheden die altijd in zijn voordeel uitpakken de geloofwaardigheid van The Equalizer niet ten goede komt.

Maar dat feit neem ik graag voor lief, want het blijven scènes om van te smullen. Ook de schurk, die op een overtuigende wijze wordt gespeeld door Marton Csokas, is een interessant personage dat iets aan de film toevoegt. Het is dan ook wachten op een spectaculaire climax waarin McCall en de getergde Teddy met elkaar op de vuist gaan. De spectaculaire finale laat wel even op zich wachten, want de film duurt ruim twee uur. Desalniettemin is dat geen probleem, want Fuqua zorgt ervoor dat je als kijker wordt meegezogen in het verhaal en meeleeft met de personages die goed zijn uitgewerkt.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment mocht ik de Blu-ray Disc van The Equalizer bekijken en het beeld dat in 2.40:1 op de schijf staat is van een uitstekende kwaliteit. Het beeld is glashelder en er zijn geen storende factoren, zoals ruis of compressiefoutjes aanwezig. De Blu-ray Disc is voorzien van een krachtige 7.1 DTS-HD MA soundtrack en deze klinkt fantastisch. Het bonusmateriaal bestaat uit Vengeance Mode waarmee je de film kunt bekijken met uitleg van acteur Denzel Washington en regisseur Antoine Fuqua. Daarnaast staan er een aantal interviews en documentaires op de schijf. Daaronder een making of en een blik achter de schermen bij de trainingen en het filmen van de gevechten. Er is ook een fotogalerij met foto’s uit de film aanwezig. Als extraatje wordt de Blu-ray Disc met een stijlvolle kartonnen slipcase op de markt gebracht.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 gedachten over “The Equalizer (2014) Blu-ray Disc recensie