The Drop

The Drop (2014) recensie

Roskam’s ambitie om een film overzees te maken werd dit jaar realiteit en de Vlaamse regisseur mocht de misdaadfilm The Drop regisseren. Toen ik voor het eerst de Brit Tom Hardy, de internationale ster Noomi Rapace en The Sopranos-ster James Gandolfini zag schitteren in de trailer van de door Michaël R. Roskam geregisseerde prent, werd ik ontzettend nieuwsgierig. En na het zien van The Drop moet ik concluderen dat de toch wel onervaren filmmaker opnieuw een puike film heeft gemaakt die van het begin tot en met het einde boeit.

The Dark Knight Rises-acteur Tom Hardy speelt op uitstekende wijze de rol van barkeeper Bob, een rustige jongen die na de vondst van een pitbull pup aanpapt met de aantrekkelijke serveerster Nadia (Noomi Rapace). Hij runt samen met zijn oom Marv (James Gandolfini) een bruincafé in Brooklyn, die eigendom is van de Tjetsjeense gangster Chovka. Na een overval op de bar waarbij vijfduizend dollar wordt buitgemaakt, draagt Chovka de heren op om zijn geld terug te vinden. Terwijl Bob op zoek gaat naar de daders, wordt hij ongewild het doelwit van de mysterieuze Eric Deeds (Matthias Schoenaerts), die claimt dat hij de rechtmatige eigenaar van de pup is. Maar Bob gelooft niet dat het toeval is dat Deeds opeens voor zijn deur staat. Heeft zijn plotselinge verschijning iets met de overval te maken?

Het is niet alleen Hardy die overtuigd, maar ook de overleden acteur James Gandolfini speelt de rol van Marv uitstekend. In een grimmige setting, die Roskam op voortreffelijke wijze in beeld brengt, komt hij als de beruchte kroegbaas uitstekend tot zijn recht . Millennium-ster Noomi Rapace vertolkt slechts een bijrol, maar ze doet het prima als Bob’s vriendin Nadia. Matthias Schoenaerts, die in Blood Ties al bewees dat hij op een uitstekende wijze een gangster kan neerzetten, verdient een dikke pluim voor zijn uitstekende vertolking van de ietwat verstrooide en gevaarlijke Eric Deeds.

The Drop is een geweldige misdaadfilm waarin er continu een naargeestige sfeer aanwezig is. Als kijker voel je de constante dreiging en door het overtuigende acteerwerk leef je mee met de personages. De onschuldige Bob, die zijn uiterste best doet om voor de gevonden pup te zorgen en goed is voor zijn vriendin Nadia, krijgt enorm veel sympathie terwijl ik ook meeleefde met Marv, een oude en aan de kant geschoven kroegbaas die op zijn oude dag vol ontgoocheling terugkijkt op zijn verleden. Door de opbouwende spanning en een verrassende plotwending bleef ik continu op het puntje van mijn stoel zitten. Naar mijn mening slaagt Roskam’s Amerikaanse debuut en tweede speelfilm dan ook met vlag en wimpel en The Drop is een reisje naar de dichtstbijzijnde bioscoop meer dan waard.

[usr 3.5 size=20]

0 thoughts to “The Drop (2014) recensie”