The Diary of a Teenage Girl

The Diary of a Teenage Girl (2015) DVD recensie

De zoektocht naar ware liefde staat wel vaker centraal films en dat is in The Diary of a Teenage Girl van de debuterende regisseuse Marielle Heller niet anders. Maar dit is niet het enige thema dat aan bod komt in deze coming-of-agefilm die op de gelijknamige grafische roman van Phoebe Gloekner werd gebaseerd. De film gaat over een vijftienjarig meisje dat in de jaren zeventig worstelt met haar onzekerheid en met het gemis om geliefd te worden. En het is dan ook niet zo vreemd dat ze openstaat voor een verboden liefdesrelatie met de vriend van haar moeder als hij interesse in haar toont.

Bel Powley speelt de rol van de adolescente Minnie uitstekend. Ze heeft een talent in het maken van tekeningen die zij dan ook gebruikt om haar ware gevoelens te uiten. Maar ze gebruikt ook de taperecorder om haar gedachten op een rijtje te zetten. De ietwat zwaarmoedige tiener krijgt maar weinig aandacht van de jongens op haar school en ze vindt zichzelf allesbehalve aantrekkelijk. Ze belandt in een neerwaarts spiraal, want waarom zou ze nog moeite doen om bij de jongens in de smaak te vallen? Maar als Monroe – de charmante vriend van haar moeder (Kristen Wiig) – opeens een interesse in haar toont, is Minnie zowel gelukkig als verward. Is dit hoe het voelt om verliefd te zijn? Is dit een relatie die gebaseerd is op liefde of op lust?

Het is fijn om Alexander Skarsgård een keer in een andere rol te zien dan als een meedogenloze vampier die hij in de televisieserie True Blood speelde. In de filmhuistitel Melancholia liet hij al gedeeltelijk zien dat hij meer in zijn mars heeft en in The Diary of a Teenage Girl krijgt hij alle ruimte om zichzelf te laten gelden. Hij speelt de rol van Minnie’s stiefvader dan ook uitstekend. Evenals zijn minderjarige minnares is hij verward. Hij weet dat het fout is wat hij doet, maar op een of andere manier is hij niet in staat om te stoppen met de verboden affaire. Is dit dan ware liefde? In een rollercoaster van emoties zien we hoe Skarsgård helemaal in zijn rol zit en dat verdient een dikke pluim.

Het verhaal van The Diary of a Teenage Girl komt goed binnen. Hoewel het serieuze thema’s zijn die Heller in haar film behandelt, worden deze op een ietwat luchtige en komische manier naar voren gebracht. Enerzijds door de flinke dosis humor die aanwezig is, maar ook door het verwerken van vlotte animaties die bovenal Minnie’s dagdromen in beeld brengen. Het is een fijne afwisseling die de film enorm prettig maakt om naar te kijken terwijl de debuterende regisseuse een goed oog voor detail heeft. Het zwoele San Francisco aan het einde van de jaren zeventig komt mooi tot leven terwijl het goede acteerwerk van de hoofdrolspelers ervoor zorgt dat je als kijker gefascineerd blijft kijken naar deze uitstekende boekverfilming.

Sinds kort is de tragikomedie verkrijgbaar in de Cinema Selection van filmdistributeur Lumière en het is een nette DVD met goede beeld- en geluidskwaliteit. Dat neemt niet weg dat een gebrek aan extra’s een gemis is, want ik denk dat er toch genoeg te vertellen is over de productie van deze film. Maar een leuke making of en interessante interviews zijn helaas afwezig.

Met dank aan Lumière Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

5 gedachten over “The Diary of a Teenage Girl (2015) DVD recensie