The Devil Inside (2012) recensie

The Devil InsideIsabella Rossi (Fernanda Andrade) besluit om haar moeder Maria (Suzan Crowley) te bezoeken in een kliniek in Rome waar de vrouw al jaren in gevangenschap leeft nadat zij twintig jaar geleden tijdens haar duiveluitdrijving drie mensen heeft vermoord. Haar dochter is nieuwsgierig naar de reden waarom haar moeder deze gruweldaden heeft gepleegd. Maar als zij eenmaal in Rome aankomt ontdekt de jonge vrouw dat haar moeder nog steeds bezeten is door de demon die Maria tot deze misdaad dwong.

Het concept van The Devil Inside is niet onaardig en de trailer was veelbelovend. De preview zorgde voor een stormloop van fans die massaal naar de bioscoop trokken om de horrorfilm te gaan zien. Na een uiterst lucratief openingsweekend bleek het succes al gauw van korte duur te zijn, want zowel de liefhebbers als de critici maakte de rolprent met de grond gelijk. Om de film te bestempelen als een flop gaat mij iets te ver, maar dat men de hoge verwachtingen niet waarmaakt is een feit.

De manier waarop het verhaal in beeld wordt gebracht is niet alledaags, maar ook niet vernieuwend. Dezelfde techniek werd al eerder gebruikt in genregenoten zoals The Blair Witch Project en Paranormal Activity. Hierdoor krijg je het idee dat je naar een interessante documentaire kijkt, maar ook direct betrokken bent bij Isabella’s speurtocht naar antwoorden en haar confrontaties met bezeten mensen. Maar een aantal choquerende scènes en schrikmomenten benadrukken des te meer dat The Devil Inside niets meer dan een simpele horrorfilm is. Helaas mist de film de nodige vaart dat het spanningsniveau niet ten goede komt.

Echt spannend wordt het nooit en ik zie dat als een groot gemis. De film bevat een aantal leuke scènes waarin de make-up en visuele effecten goed te noemen zijn, maar voor de rest is het grotendeels een herhaaldelijke uitleg over Isabella’s reis naar Rome en haar speurtocht naar de waarheid achter de gruweldaden van haar moeder. Het verhaal en de gebeurtenissen zijn simpelweg niet aangrijpend en choquerend genoeg om de interesse van het publiek vast te houden.

Het acteerwerk van de jonge Fernanda Andrade, die de rol van Isabella Rossi speelt, is acceptabel, maar niet meer dan dat. Suzan Crowley kruipt op uitstekende wijze in de huid van de bezeten Maria Rossi, maar de actrice krijgt te weinig speeltijd om echt indruk te kunnen maken. Simon Quaterman eist eveneens een hoofdrol op als exorcist Ben Rawlings, maar zijn acteerprestaties zijn zeer matig tot slecht te noemen. Zijn spel mist de nodige overtuiging dat juist cruciaal is om een film zoals deze te laten slagen.

De dappere poging van Bell om het publiek een huiveringwekkende horrorfilm voor te schotelen is voor de regisseur van Stay Alive uitgelopen op een teleurstelling. Na de felle kritiek op zijn creatie en een snelle daling in de top tien na het openingsweekend geven duidelijk aan dat de kwaliteit van The Devil Inside niet te vergelijken is met dat van diens genregenoten. Bell’s creatie is een teleurstelling hoewel zijn creatie toch een paar kleine pluspuntjes kent die wellicht nog de moeite waard zijn om deze film te gaan zien.

Score: 5,0