The Dark Knight (2008) recensie

The Dark KnightDe nieuwe officier van justitie Harvey Dent (Aaron Eckhart) is een vasthoudend type dat de straten van Gotham City voor eens en altijd wil ontdoen van de maffia. Samen met de mysterieuze burgerwacht Batman (Christian Bale) en rechercheur Jim Gordon (Gary Oldman) werkt hij aan een betere toekomst voor de burgers van de stad die nu nog in handen is van de onderwereld. De top van de maffia schakelt de hulp in van een maniakale crimineel The Joker (Heath Ledger) als zij met de rug tegen de muur staan. The Joker bedenkt een ingenieus plan om Batman uit te schakelen en de macht in Gotham City te grijpen. Maar de gemaskerde burgerwachter, die inmiddels het doelwit is geworden van de politie, doet er alles aan om zijn krankzinnige tegenstander te stoppen.

In 2005 beleefde de Batman-franchise een herstart met de komst van de superheldenfilm Batman Begins. Het spektakelstuk, dat Christopher Nolan regisseerde, werd gebaseerd op de comics van Frank Miller die in vergelijking met andere verhalen over de gemaskerde burgerwachter een stuk realistischer zijn. Nolan, die samen met scenarist en filmmaker David S. Goyer het script voor The Dark Knight schreef, heeft de sfeer uit de grafische romans uitstekend toegepast in deze spectaculaire comicverfilming. Om dit succes te evenaren moest het brein achter de intrigerende films Memento en Insomnia alles uit de kast trekken om het kritische publiek een vermakelijke film voor te schotelen. Na talrijke onderscheidingen, lovende woorden van de bioscoopgangers en critici en een onvoorstelbare hoge box-office, mag ik gerust concluderen dat hij daar volledig in is geslaagd.

De verwachtingen waren hooggespannen, maar zowel de filmmaker als de uitstekend acterende hoofdrolspelers maken alle verwachting meer dan waar. Christian Bale keert voor het vervolg terug als miljonair Bruce Wayne en diens alter-ego Batman. De acteur die uitstekende rollen heeft gespeeld in toppers zoals American Psycho, Rescue Dawn en The Fighter, speelt zijn rol vol overtuiging. Michael Caine en Morgan Freeman keren eveneens terug voor het vervolg als butler Alfred en Batman’s rechterhand Lucius Fox. Daarnaast is routinier Gary Oldman weer van de partij als rechercheur Jim Gordon en hij speelt deze rol zoals we dat van hem morgen verwachten prima. Katie Holmes speelde in 2005 de rol van Rachel Dawes, maar zij werd in het vervolg vervangen door Maggie Gyllenhaal die eveneens een goede acteerprestatie levert.

Ondanks dat het acteerwerk van de uitgebreide cast dik in orde is, waren alle ogen gericht op acteur Heath Ledger die misschien wel zijn beste rol ooit speelde. Zijn bijzondere vertolking van het maniakale karakter The Joker doet Jack Nicholson, die in 1989 dezelfde rol vertolkte in Tim Burton’s actiefilm Batman, verbleken en hij kreeg geheel terecht postuum een Academy Award voor deze briljante rol. In december 2008 ontving de wijlen acteur in zijn vaderland Australië eveneens een prijs voor zijn bijdrage in The Dark Knight. Zijn familieleden namen deze in ontvangst.

Het krankzinnige karakter dat Ledger vertolkte in Nolan’s spektakelfilm is niet de enige schurk waar de stoere burgerwachter mee te maken krijgt. Aaron Eckhart is in de eerste helft van The Dark Knight te zien als Harvey Dent, de officier van justitie die de maffia in Gotham tot een halt toe wil roepen. In de slotfase van de film transformeert de strijder voor rechtvaardigheid in de verminkte schurk Harvey Two-Face die op het randje van krankzinnigheid balanceert en uiteindelijk voor het slechte pad kiest. De Rabbit Hole-acteur verdient een groot compliment voor het invullen van deze lastige dubbelrol.

Qua actie, speciale en visuele effecten heeft het publiek niets te klagen. Nolan kreeg genoeg budget om The Dark Knight te voorzien van sensationele actiescènes en die zijn dan ook ruimschoots aanwezig. Gelukkig beperkt hij Batman’s collectie van James Bond-achtige gadgets tot een minimum en de superheld moet het doen met zijn eigen kennis van verschillende vechtkunsten. Hij krijgt hulp van Lucius Fox die de miljardair voorziet van handige hulpstukken om zijn werk naar behoren uit te kunnen voeren, maar het blijft allemaal realistisch en geloofwaardig.

In de kaskraker neemt men afscheid van de Batmobile die The Joker eigenhandig aan gruzelementen schiet, maar de gevleugelde wreker krijgt wel een nieuw vervoersmiddel tot zijn beschikking in de vorm van de zogenaamde Batpod. De supersonische motor met brede banden siert de internationale filmposter van The Dark Knight en deze indrukwekkende verschijning helpt het hoofdkarakter in zijn strijd tegen het gespuis in Gotham City. De scène met deze stoere motor in het middelpunt is om van te smullen en één van de hoogtepunten die de film rijk is.

Daarnaast komt het bij de vigilante aan op brute kracht als hij het gajes met de blote vuist te lijf moet gaat. Dat maakt het karakter nog dreigender dan voorheen en het publiek krijgt hierdoor enkele mooie en bombastische vechtpartijen te zien. Daarnaast is Batman’s uitstapje naar Hong Kong, als hij Mr. Lau in de kraag moet vatten, verfrissend en bijzonder, omdat hij tot nu toe alleen maar te zien was in een futuristische adaptatie van New York. Het is wel een klein minpuntje dat het in The Dark Knight duidelijk te zien is dat veel shots in Chicago in plaats van in de Big Apple zijn opgenomen.

De kaskraker is de beste film van 2008 en Christopher Nolan overtreft zijn eerste Batman-film op alle fronten. Hij heeft ongekend veel succes met de immens populaire comicverfilming die verschillende records brak. Dat er een derde deel op de planning staat is dan ook geen verrassing hoewel het een behoorlijke uitdaging is geweest om deze topper te overtreffen. Fans moeten nog even geduld hebben totdat zij het eindresultaat kunnen aanschouwen, want het slotstuk van deze Batman-saga verschijnt pas medio 2012 in de bioscoop.

Score: 9,0