The Dark Knight Rises (2012) recensie

The Dark Knight RisesAcht jaar na de dood van Harvey Dent zijn de straten van Gotham schoner dan ooit. De kopstukken van de georganiseerde misdaad zitten achter de tralies terwijl het middenkader en de kruimeldieven zijn gevlucht voor de Batman. Toch heerst er onrust als de politie van Gotham nog steeds jaagt op de gemaskerde burgerwachter die de schuld van de dood van Harvey Dent en diens misdaden op zich nam. Bruce Wayne heeft nadat hij acht jaar in eenzaamheid heeft geleefd geen andere keuze dan zijn masker en kostuum af te stoffen en als Batman terug te keren wanneer de krankzinnige crimineel Bane dood en verderf zaait en de inwoners van de stad hem harder nodig heeft dan ooit tevoren.

Er is geen twijfel over mogelijk dat The Dark Knight Rises het niveau van zijn voorgangers evenaart. Opnieuw speelt hoofdrolspeler Christian Bale de dubbelrol van Bruce Wayne en diens alter-ego Batman uitstekend terwijl oude bekende zoals Gary Oldman en Morgan Freeman eveneens terugkeren voor het slot van het drieluik. Daarnaast zijn er nieuwe personages en regisseur Christopher Nolan neemt de tijd om deze op een goede wijze te introduceren. In The Dark Knight Rises is de rol van de schurk weggelegd voor de Briste acteur Tom Hardy die in films zoals Inception en The Fighter al bewees een verdienstelijke acteur te zijn. Als de tegenstander van Batman overtuigt hij van begin tot eind, maar ook nieuweling Anne Hathaway doet het uitstekend als de cynische Selena Kyle.  Naar mijn mening zijn de filmmakers erin geslaagd om het publiek een spectaculaire actiefilm voor te schotelen hoewel de door Nolan geregisseerde rolprent wel een paar schoonheidsfoutjes bevat. Men focust meer op de actie en minder op het verhaal. Daardoor bevat het plot een paar gaatjes waardoor sommige vragen onbeantwoord blijven. Maar als ik dat buiten beschouwing laat is The Dark Knight Rises een topper in het genre die van begin tot eind vermaakt en je letterlijk uit je stoel blaast!