The Dark Knight Rises

The Dark Knight Rises (2012) recensie

The Dark Knight RisesNa de spectaculaire strijd tussen Batman (Christian Bale) en de Joker (Heath Ledger), mocht de gemaskerde burgerwacht zich opmaken voor de strijd tegen Bane (Tom Hardy). Een meedogenloze vechtersbaas die in Gotham City is neergestreken om chaos te veroorzaken. In The Dark Knight Rises zien we opnieuw hoe Batman en zijn handlangers de handen ineenslaan om het kwaad tot een halt toe te roepen. In weer weergaloos spektakel dat wellicht iets onderdoet voor zijn voorganger, maar nog altijd een avond vol met topamusement garandeert.

Beschikbaarheid
Amazon Prime | bol.com | Pathé Thuis

Samenvatting van het verhaal – Acht jaar na de dood van Harvey Dent leidt Bruce Wayne (Christian Bale) een teruggetrokken bestaan. Zowel de multimiljardair als zijn alter-ego Batman lijken van de aardbodem te zijn verdwenen, maar met de komst van de gemaskerde huurling Bane (Tom Hardy) wordt hij uit de tent gelokt. Hij moet opnieuw zijn masker en zijn cape oppakken om deze gevaarlijke vijand tot een halt te roepen. Zeker wanneer blijkt dat hij Gotham City wil vernietigen met een krachtige atoombom. Ondanks dat hij fysiek niet meer zo sterk is als voorheen, doet Bruce er alles aan om deze maniak te stoppen. Zelfs als dat het definitieve afscheid van de Batman betekent.

Recensie – In het slot van The Dark Knight trilogie van regisseur Christopher Nolan, wordt nog eens alles uit de kast getrokken om het publiek een vermakelijke en spectaculaire Batman-film voor te schotelen. En daar is de filmmaker dan ook prima in geslaagd. Ondanks dat het niveau van The Dark Knight niet wordt gehaald, worden we opnieuw getrakteerd op een ijzersterke film die ruim twee en een halve uur topamusement garandeert. Waarin bloedstollende actiemomenten en ontroerende momenten elkaar in rap tempo afwisselen en zelfs de emotionele lading soms voor een brok in de keel zorgt.

Zoals verwacht speelt Christian Bale de dubbelrol van Bruce Wayne en diens alter-ego Batman voortreffelijk en zet Tom Hardy op fenomenale wijze de krankzinnige Bane neer. De vuistgevechten tussen dit personage en Batman zijn om van te smullen en het gaat er dan ook meer dan eens stevig aan toe. Terwijl de kalmte waarmee Bane zijn tegenstanders uitschakelt een enorme indruk maakt. Geheel te danken aan hoe Hardy het maniakale personage neerzet. Hoewel zijn bovengemiddelde intelligentie niet echt past bij het personage zoals we dat kennen uit de stripboeken.

Anne Hathaway en Joseph Gordon-Levitt zijn goede aanvullingen op de cast en zij spelen de rollen van Selina Kyle en John Blake dan ook uitstekend. Terwijl Morgan Freeman en Michael Caine ook weer van de partij zijn als Lucius Fox en Bruce’s trouwe butler Alfred. Het is jammer dat nieuwkomer Marion Cottilard niet echt een vuist weet te slaan als Miranda Tate en haar acteerwerk is bij vlagen zelfs tenenkrommend slecht te noemen. Maar dat minpunt neem ik graag voor lief, want uiteindelijk heeft The Dark Knight Rises mij enorm vermaakt. En ondanks dat Nolan zijn Batman-reeks voortreffelijk heeft afgesloten, blijft het spijtig dat zowel hij als hoofdrolspeler Christian Bale er na drie films voor hebben gekozen om de franchise te verlaten.

4