The Croods

The Croods (2013) recensie

Mijn eerste indruk van The Croods was allesbehalve positief en ik was in de veronderstelling dat ik deze kon archiveren in de dertien in een dozijn-categorie. Achteraf gezien ben ik blij dat ik de door Kirk de Micco en Chris Sanders geregisseerde prent een eerlijke kans heb gegeven, want deze uiterst vermakelijke animatiefilm van Dreamworks (ook verantwoordelijk voor onder andere Shrek) is meer dan de moeite waard om te gaan zien. Dat is mede te danken aan de mooie computeranimaties en het leuke verhaal dat enorm veel humor bevat.

De Croods is een familie van primitieve holbewoners die zich in hun afgesloten grot verschuilen voor alles dat nieuw is, want dat is het gevaar waar vader Grug (Nicolas Cage) zo bang voor is. In zijn paranoïde gedrag sleurt hij zijn hele gezin mee. Zelfs zijn schoonmoeder die hij niet mag. Het is dan ook een probleem voor het hoofd van het gezin om zijn tienerdochter Iep (Emma Watson) in hat gareel te houden. Want Iep is een avontuurlijk dame die zich niet laat opsluiten en dat zorgt voor de nodige problemen.

Als Iep op een avond uit de grot ontsnapt, ontmoet zij de jonge Guy (Ryan Reynolds) die haar voorspelt dat het einde van de wereld nabij is. Niet veel later zijn de eerste aardbevingen een feit en als het gezin van Grug zonder grot komt te zitten, moeten zij wel de gevaren in het woeste land trotseren. Samen met de slimme Guy en behoorlijke portie lef vluchten zij voor het natuurgeweld dat de wereld zoals zij deze kennen vernietigt.

In tegenstelling tot veel animatiefilms bevat The Croods geen muzikale hoogtepunten en er zijn nauwelijks zoetsappige momenten. Ik vind dat wel prettig om eerlijk te zijn. De vaart zit er goed in en de knotsgekke familie belandt van het ene in het andere avontuur. De stemacteurs lijken veel lol te hebben in het inspreken van de stemmen en dat maakt de karakters een stuk levendiger. De film moet het voornamelijk hebben van de slapstick komedie en dat zorgt dan ook voor enorm veel kijkplezier. Naar mening is dit een filmpje dat dan ook voor jong en oud geschikt is.

0 thoughts to “The Croods (2013) recensie”