The Blacklist - Seizoen 2

The Blacklist – Seizoen 2 (2014) recensie

Ik keek enorm uit naar het vervolg van The Blacklist na de nagelbijtende cliffhanger van het eerste seizoen. Zullen de fans in het tweede seizoen eindelijk te zien krijgen wat de ware bedoelingen zijn van FBI’s meest gezochte crimineel Raymond “Red” Reddington en maakt men in het vervolg ook duidelijk wat zijn relatie met de veelbelovende FBI-agente Elizabeth Keen is? En weet de informant voor de geheime taskforce van Harold Cooper Lizzy en haar collega’s agent Ressler, agent Mojtabai en nieuwkomer agent Navabi in de juiste richting van de gevaarlijke terrorist Berlin te sturen? Lees vooral niet verder als je de serie nog niet hebt gezien, want de recensie van The Blacklist – Seizoen 2 kunnen spoilers bevatten.

James Spader speelt de rol van de decadente Raymond Reddington opnieuw voortreffelijk hoewel zijn personage overduidelijk meer emoties toont in het tweede seizoen. Hij is niet meer een ijskoude en ietwat onverschillige voortvluchtige crimineel die er geen moeite mee heeft om de taskforce die hij de helpende hand toereikt de dood in te jagen. En dat terwijl Lizzy niet meer de schattige en onervaren FBI-agente uit het eerste seizoen is. Haar doortastende aanpak en vastberadenheid maken haar harder en zij ontwikkelt zich als een belangrijk sleutelfiguur dat er ook niet vies van is om met regelmaat de opgelegde regels niet te volgen en om de wet te overtreden om haar doel te bereiken. Deze rol wordt opnieuw uitstekend ingevuld door Megan Boone.

Het tweede seizoen begint voortvarend met veel spanning en spektakel. De jacht op Berlin, een rol die opnieuw uitstekend wordt gespeeld door Peter Stormare, gaat onverbiddelijk door. En dat terwijl er nauwelijks aandacht is voor de onthullende scène van de laatste aflevering van het eerste seizoen waarin er iets meer duidelijk wordt over het verleden tussen Reddington en Keen. Het is alsof het niet is gebeurd, maar naarmate het seizoen vordert komt de voor iedereen nog onbekende relatie tussen de voormalige spion van de Amerikaanse overheid en de FBI profiler centraal te staan. Dit verhaal loopt als een rode draad door de verschillende afleveringen ondanks dat deze nog steeds los van elkaar staan. Evenals in het eerste seizoen wordt er in iedere aflevering een zogenaamde blacklister aangewezen, opgepakt of geëlimineerd.

De afleveringen steken goed in elkaar. Het verhaal wordt prima uitgewerkt, er is ruimte voor drama, actie en spanning en ook de special effects zien er top uit. Daarnaast krijgen personages zoals agent Ressler (Diego Klattenhoff), agent Mojtabai (Amir Arison) en Reddington’s rechterhand Dembe (Hisham Tawfiq) een groter aandeel in het verhaal. Het acteerwerk is dik op orde evenals dat van een aantal belangrijke gastrolspelers zoals Lance Henriksen die de rol van de mysterieuze opdrachtgever Bill McCready speelt, Ron Perlman die te zien is als de gevaarlijke terrorist Luther Braxton en Ana de la Reguera die de rol van de dodelijke blacklister Vanessa Cruz invult.

Het tweede seizoen van de door Jon Bokenkamp bedachte serie is kwalitatief goed te noemen en als kijker word je getrakteerd op een aantal zenuwslopende momenten en verrassende onthullingen. Vooral de laatste afleveringen staan meer met elkaar in verband en hierin werkt men toe naar een spectaculair slot. Uiteraard eindigt men als gebruikelijk met een gigantische cliffhanger en wil je als kijker gelijk door met het derde seizoen. Helaas wordt de eerste aflevering pas in oktober in de Verenigde Staten uitgezonden, dus wij Nederlanders moeten er nog wel eventjes op wachten.

The Blacklist – Seizoen 2 bestaat uit 22 afleveringen van ongeveer 40 minuten en daarmee is de gemiddelde speelduur iets gedaald. Het vervolg van de populaire televisieserie is inmiddels op de markt verschenen en verkrijgbaar in een 5-DVD boxset. De afleveringen zijn netjes verdeeld over de 5 schijfjes en de kwaliteit van zowel het beeld als het geluid is uitstekend te noemen. Het bonusmateriaal bestaat uit een tweetal specials genaamd Raymond Reddington: Man van de wereld en Het bouwen van een Blakclister: Vanessa Cruz.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.

4 gedachten over “The Blacklist – Seizoen 2 (2014) recensie