The Blacklist – Seizoen 1 (2013) DVD recensie

The Blacklist - Seizoen 1Het aanbod in televisieseries is gigantisch en het is een feit dat dit met de maand stijgt. Ik ben een enorme liefhebber van deze series, maar het is simpelweg onmogelijk om ze allemaal te volgen. Toch kan ik het niet laten om aan nieuwe series, zoals The Blacklist, te beginnen en ik heb daar zeker geen spijt van! De door Jon Bokenkamp geschreven serie is er een die bij mij in het boekje gaat als een topper die je niet mag missen.

Het eerste seizoen begint verrassend, want zonder enige introductie van het personage en uitleg wandelt de voortvluchtige crimineel Raymond “Red” Reddington het kantoor van de FBI binnen om zich over te geven. In ruil voor zijn kennis en hulp om een terrorist in de kraag te vatten, wil hij alleen communiceren met de jonge FBI-agente Elizabeth “Liz” Keen. James Spader is helemaal in zijn nopjes als de ietwat arrogante en decadente crimineel en hij speelt deze hoofdrol dan ook voortreffelijk. Met zijn messcherpe opmerkingen en een buitengewone kennis van de duistere onderwereld, eist hij in elke aflevering de aandacht op.

Actrice Megan Boone speelt naast Spader de hoofdrol en zij kruipt in de huid van de aandoenlijke FBI-agente Liz Keen. Liz wordt door Red meegesleurd in een web van intriges en contraspionage. Langzaam maar zeker begint ze het vertrouwen te verliezen in de mensen om haar heen. Zelfs in haar eigen man! In haar zoektocht naar criminelen, die de voormalige overheidsagent Reddington stuk voor stuk ontmaskert, ontdekt Liz steeds meer over haar eigen verleden en dat van haar naasten. Als kijker word je continu op het verkeerde spoor gezet en de puzzelstukjes zijn lastig op de juiste plek te plaatsen.

Uiteraard heeft het een aantal afleveringen nodig om de personages te leren kennen en vanaf het eerste moment is het al duidelijk dat de serie niet eenvoudig te doorgronden is. En dat is naar mijn mening ook de kracht van The Blacklist. Terwijl acteurs, zoals Diego Klattenhoff, Harry Lennix Ryan Eggold en Parminder Nagra goede bijrollen spelen, eisen Boone en Spader en de wazige relatie tussen hun personages de volledige aandacht op. Je vraagt je als kijker continu af wat Red’s bedoelingen zijn. Waarom geeft hij zich zomaar over en wil hij de FBI helpen om zijn criminele collega’s tot een halt toe te roepen? En waarom wil hij alleen met de veelbelovende FBI-agente praten? Het zijn prangende vragen die in seizoen 1 niet geheel naar tevredenheid worden beantwoord.

De personages zijn goed uitgediept en zelfs de kleinste rollen zijn van waarde voor de serie, die in het afgelopen jaar menig kijker heeft verrast. Het is dan ook niet zo vreemd dat deze immens populair is geworden. Na een sterke première op televisie wordt The Blacklist uitgebracht op DVD en Blu-ray Disc. Voor de liefhebbers van series vol intriges, spanning en actie, is dit een gegarandeerd succes. Ik heb in ieder geval genoten van de eerste 22 afleveringen waarvan de laatste eindigt met een gigantische cliffhanger en de kijker doet smeken om meer. Gelukkig duurt het niet lang meer voordat het tweede seizoen op de buis verschijnt.

Ik mocht de DVD configuratie beoordelen en deze wordt in een 6-disc uitvoering op de markt gebracht. De 22 afleveringen van ongeveer 45 minuten per aflevering zijn netjes over de schijfjes verdeeld. De kwaliteit van zowel het beeld als het geluid is dik in orde en er zijn een aantal extra’s aanwezig, zoals audiocommentaar van de producenten bij de eerste aflevering en de episodes Anslo Garrick deel 1 en Berlin: Conclusion en een documentaire waarin men een kijkje neemt achter de schermen. Om het feest compleet te maken is de DVD-box verkrijgbaar met een stijlvolle kartonnen slipcase. Seizoen 1 is vanaf heden verkrijgbaar op zowel DVD als op Blu-ray Disc.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het DVD recensie-exemplaar.