The Avengers (2012) recensie

The AvengersJe kunt niet zeggen dat de dames en heren van het Marvel Cinematic Universe stilzitten. Na de spectaculaire actiefilms Iron Man, Iron Man 2, The Incredible Hulk, Captain America: The First Avenger en Thor, maken deze superhelden nu hun opwachting in de uitstekende comicverfilming The Avengers. Een groot project waarin de verhaallijnen over de verschillende superhelden samenkomen en de handen ineen slaan om de wereld te redden.

De wereldbevolking loopt gevaar wanneer de kwaadaardige God Loki (Tom Hiddleston) op aarde neerdaalt en hij de kosmische kubus uit het laboratorium van de geheime organisatie S.H.I.E.L.D. steelt. Het is aan S.H.I.E.L.D.-directeur Nick Fury (Samuel L. Jackson) de taak om een responseteam samen te stellen om deze maniakale tegenstander voor eens en altijd te stoppen. Hij initieert het Avengers-programma waarin de superhelden Iron Man (Robert Downey Jr.), Thor (Chris Hemsworth), Captain America (Chris Evans), Hawkeye (Jeremy Renner), Black Widow (Scarlett Johansson) en The Incredible Hulk (Mark Ruffalo) samenwerken om Loki en zijn duivelse leger tot een halt toe te roepen.

Het is leuk om te zien dat de acteurs uit de individuele superheldenfilms terugkeren en de grote vraag was of er chemie tussen hen aanwezig is. Maar dat zit wel snor. Alleen acteur Edward Norton, die de rol van Dokter Bruce Banner en zijn alter-ego The Hulk speelde in The Inredible Hulk, werd vervangen door Mark Ruffalo. Maar de acteur speelt evenals zijn collega’s zijn rol voortreffelijk. Terwijl de Avengers samenwerken en in spectaculaire scènes de strijd aangaan met geduchte tegenstanders, is er ook genoeg ruimte voor hilarische oneliners en komische momenten.

Regisseur Joss Whedon heeft een uitstekende en luchtige comicverfilming in elkaar gezet, die naar mijn mening alle hoge verwachtingen heeft waargemaakt. De special effects en de CGI is verbluffend te noemen terwijl het acteerwerk van de ensemble cast dik op orde is. En het is ook niet noodzakelijk om de individuele superheldenfilms te hebben gezien om te kunnen begrijpen wat er in The Avengers allemaal gebeurd. Maar ik adviseer het wel, omdat je dan als kijker genoeg achtergrondinformatie hebt over de uiteenlopende personages.

Score: 9,0

6 thoughts to “The Avengers (2012) recensie”

1. Het mooiste gedeelte van deze review: