The Asylum

The Asylum (2015) recensie

Een oud en vervallen psychiatrische inrichting waar honderden kinderen zijn mishandeld en vermoord is natuurlijk de ideale plek voor een groep tieners om een feestje te vieren. De bierspelletjes, het comazuipen en wilde seksuele escapades vinden allemaal plaats in de naargeestige gangen en zalen van de inrichting waar Father Conway (Stephen Lang) jarenlang de scepter zwaaide en terreur zaaide. Niet wetende dat The Asylum nog steeds bewoond wordt door de geesten van de overleden kinderen.

Marcus Nispel ontplooit zich als een regisseur en schrijver die gespecialiseerd is in het maken van horrorfilms. De remakes van Friday the 13th en The Texas Chainsaw Massacre waren vermakelijke films waarin het bloed rijkelijk vloeide en nietsvermoedende tieners op een gruwelijke wijze aan hun einde kwamen. En na het ietwat teleurstellende Conan The Barbarian komt de filmmaker met The Asylum waarmee hij terugkeert naar het vertrouwde genre waarin hij uitblinkt.

Echter is The Asylum niet de sterke horrorfilm geworden die je verwacht als je de korte introductie leest. Het verhaal heeft alle ingrediรซnten om de kijker een angstaanjagende film voor te schotelen waarin geesten en huiveringwekkende bovennatuurlijke praktijken de aandacht opeisen, maar helaas is de uitwerking niet geweldig te noemen. Ook het acteerwerk van de piepjonge cast, aangevoerd door Brittany Curran en Kelly Blatz, is allesbehalve overtuigend te noemen.

Helaas laat Nispel zich iets teveel inspireren door andere films met als resultaat dat veel fragmenten en quotes onder het mom van beter goed gejat dan slecht verzonnen zijn overgenomen uit films zoals Scarface, The Exorcist en Death Tunnel. En dat vind ik jammer! Aan de visuele en make-up effecten te zien heeft de regisseur toch genoeg budget gekregen om er het beste van te maken, maar zijn poging om het publiek opnieuw de stuipen op het lijf te jagen is tevergeefs.

[usr 1.0 size=20]

6 gedachten over “The Asylum (2015) recensie

1. Jammer, ik vind Nispel een goede horror regisseur. Ik heb toch wel een zwak voor hoe hij de TCM remake in beeld heeft gebracht. Misschien ga ik de film nog wel kijken met ultra lage verwachtingen. Dan kan het alleen maar meevallen :p