The Arrival

The Arrival (1996) recensie

In 1996 regisseerde David Twohy, bekend van Pitch Black en The Chronicles of Riddick, de sciencefictionfilm The Arrival waarin Two And A Half Men-ster Charlie Sheen de rol van wetenschapper Zane Zaminsky speelt. Ik vind het één van de leukste films die ik in de jaren ’90 heb gezien en zo nu en dan heb ik gewoon even zin om een film als deze uit de kast te trekken en te kijken. Maar als ik heel eerlijk mag zijn dan moet ik wel concluderen dat deze prent inmiddels wel gedateerd is.

De special effects zijn niet meer zo overtuigend als dat zij bijna 20 jaar geleden waren en dat is natuurlijk ook niet zo vreemd. De techniek is in de afgelopen jaren enorm verbeterd en dan kan (en mag) ik niet meer verwachten dat een oudere film als deze het niveau van de films die nu worden gemaakt evenaart. En dat is ook niet erg, want het verhaal is onderhoudend genoeg om mij nog steeds van het begin tot het einde te vermaken.

Sheen is als heethoofd geknipt voor de rol van de getergde Zaminsky die na een onderzoek op een buitenaards radiosignaal stuit en ontdekt dat de aardbewoners al jaren praten met een intelligentie buiten het zonnestelsel. In zijn zoektocht wordt hij het doelwit van meedogenloze overheidsagenten, maar ook van het buitenaardse ras dat er alles aan doet om hun aanwezigheid op de Aarde te verbergen. Maar de dreiging die continu aanwezig is weerhoudt de wetenschapper er niet van om zijn zoektocht naar de waarheid voort te zetten.

The Arrival bevat verschillende locaties, vreemde wezens, humor, actie en spanning. Het is te danken aan Twohy dat hij een luchtige en vermakelijke film aflevert. Anger Management­-acteur Charlie Sheen speelt zijn rol prima. Dat geldt ook voor Ron Silver, die de rol van zijn tegenstander prima invult, en ook Teri Polo doet het goed als Zane’s gefrustreerde vriendinnetje Char. Bottom line, Twohy’s voorloper op de betere sciencefictionfilm Pitch Black mag zich weliswaar niet scharen bij de betere films in dit genre, maar ik mag er nog steeds graag naar kijken.

[usr 2.5 size=20]

0 gedachten over “The Arrival (1996) recensie