The Amazing Spider-Man 2

The Amazing Spider-Man 2 (2014) Blu-ray Disc recensie

Je mag gerust zeggen dat The Amazing Spider-Man 2 de aftrap was van een veelbelovend zomerseizoen waarin potentiële kaskrakers een voor een verschijnen en ik keek dan ook enorm uit naar deze film. Ik ben dan ook een liefhebber van de vijftig jaar oude stripheld en van het eerste deel dat twee jaar geleden in de bioscoop verscheen. Daarom ontstond er ook een gezonde nieuwsgierigheid naar de plannen van regisseur Marc Webb die voor de grote uitdaging stond om de puike spektakelfilm te evenaren al dan niet te overtreffen. Vanaf vandaag is de tweede film in de franchise verkrijgbaar op DVD, Blu-ray Disc en 3D Blu-ray Disc en ik mocht een kritische blik werpen op de laatstgenoemde versie van deze film.

Laat ik eens beginnen met het verhaal dat redelijk goed is uitgewerkt, maar het plot zit behoorlijk vol. De knipperlicht relatie tussen Peter Parker en de snoezige Gwen Stacy loopt als een rode draad door de film en door de chemie tussen hoofdrolspelers Andrew Garfield en Emma Stone krijgt het publiek een aantal leuke en ontroerende scènes voorgeschoteld. Maar de film heet The Amazing Spider-Man en niet The Romance of Peter and Gwen. Het liefdesverhaaltje had van mij wel ietsje minder gemogen. Maar terwijl het koppeltje werkt aan de relatie, moet Spider-Man flink aan de bak als de misdaad in New York toeneemt. Na het oprollen van een Russische maffiabende, krijgt de rood blauwe webkruiper het aan de stok met een geduchte tegenstander.

Jamie Foxx werd door de studiobazen gestrikt om de rol van superschurk Electro te spelen en de Oscarwinnaar doet het allerminst slecht. Met behulp van vette special en visual effects werd hij omgetoverd in het personage dat door een noodlottig ongeval superkrachten verwerft. Maar voor een film die de subtitel The Rise of Electro draagt, krijgt deze blauwe jongen relatief weinig schermtijd. Desalniettemin zorgen de gevechten tussen Electro en Spidey voor topamusement en hele vermakelijke fragmenten. Datzelfde geldt voor de strijd tussen de New Yorkse burgerwacht en zijn maniakale vijand The Green Goblin.

Na de dood van zijn vader keert Harry Osborn terug naar New York om de leiding te nemen over Oscorp, het bedrijf dat door zijn familie is opgericht. Maar als de jonge miljardair ontdekt dat hij terminaal ziek is, is hij vastberaden om een geneesmiddel te vinden. Maar de wondermiddeltjes die in het laboratorium van Oscorp aanwezig zijn transformeren de jonge zakenman in een gedrocht dat direct zijn zinnen zet op de vernietiging van de populaire Spider-Man. Dane DeHaan speelt deze dubbelrol fantastisch, maar krijgt evenals Foxx weinig tijd om zich te laten gelden. En met een speelduur van ruim 142 minuten vraag ik mezelf toch af of er echt geen ruimte was om dit personage en diens vijandige alter-ego verder uit te diepen. Wellicht bewaart men dit voor een derde deel?

De door Marc Webb geregisseerde film voelt aan als een startschot voor nog meer actie en spektakel. Het is dan ook een feit dat een derde en vierde deel inmiddels op de planning staan en het is aannemelijk dat enkele characters terugkeren in deze vervolgdelen. Desalniettemin is het jammer dat het duidelijk te merken is dat de makers zich vooral focussen op wat er komen gaat. De stortvloed aan informatie en verschillende verhaallijnen met hier en daar wat gaatjes laten veel vragen onbeantwoord en daardoor voelt deze film incompleet aan. Dat zorgt voor een beetje ongenoegen, maar gelukkig is er genoeg entertainment om dit voor lief te nemen.

Oké. Genoeg kritiek geleverd denk ik, want het komt nu over alsof The Amazing Spider-Man 2 niet aan de torenhoge verwachtingen voldoet. Maar niets is minder waar. Als we de film beoordelen op de mooie balans tussen actie, humor en romantiek, de special effects en de verbluffende CGI, dan trek ik graag de conclusie dat Webb en zijn team een heerlijke spektakelfilm afleveren. Ik ben zeer tevreden over het acteerwerk van de uitgebreide cast hoewel ik dus enigszins teleurgesteld ben over de hoeveelheid schermtijd die de schurken krijgen toebedeeld. Maar ik houd wel in het achterhoofd dat het derde en vierde deel in aantocht zijn en dat op zijn minst een van de genoemde personages wel terugkeert. Uiteindelijk maak ik dan de balans op en dan is de eindconclusie simpel; The Amazing Spider-Man 2 is niet de perfecte film waar ik wel stiekem op had gehoopt, maar ondanks dat heb ik mij prima vermaakt met deze comicverfilming die een must-see is voor de liefhebbers van het genre en de felgekleurde stripheld.

Omdat Sony in de consumentenelektronicamarkt de druk opvoert op de verkoop van 4K (in de volksmond Ultra HD genoemd) televisies, brengt Sony Pictures haar nieuwere Blu-ray titels uit in deze kwaliteit. Ook de Blu-ray en de 3D Blu-ray versies van deze film zijn in 4K kwaliteit af te spelen. Dat is ook goed te zien aan het glasheldere beeld dat op deze schijfjes staat. Je hebt soms echt het gevoel dat Spidey elk moment de woonkamer kan binnen slingeren. De uitstekende 3D effecten versterken dit gevoel. Het geluid is eveneens subliem te noemen en de surround installatie wordt ten volle benut. Natuurlijk zou de Blu-ray niet compleet zijn zonder een lading extra’s. Daaronder dertien verwijderde scènes inclusief het commentaar van de regisseur, een documentaire van meer dan 100 minuten die laat zien hoe The Amazing Spider-Man 2 tot stand kwam en een muziekclip van het nummer It’s On Again van Alicia Keys. Uiteraard is de film ook te kijken met begeleidend audiocommentaar. Als kersje op de taart wordt de 2-disc versie op de markt gebracht in een stijlvolle kartonnen slipcase waar characters zoals Gwen Stacy, The Green Goblin, Electro, Rhino en uiteraard Our Friendly Neighborhood Spider-Man prominent op staan afgebeeld.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

0 thoughts to “The Amazing Spider-Man 2 (2014) Blu-ray Disc recensie”

1. Gisteren gezien en ben het met je eens dat de film iets te vol zit en de focus op de relatie tussen Peter en Gwen te veel screentijd krijgt. Electro had er meer in mogen zitten inderdaad. Heb me vermaakt met de film maar wel iets lager dan jij gescoord.

1. Dat snap ik wel. Ik had ook verwacht dat deze bij mij 3 i.p.v. 4 sterren zou krijgen, maar de special effects en de gehele filmervaring die ik afzonderlijk beoordeel scoorden zo hoog dat het gemiddelde cijfer toch iets hoger lag. Niettemin met de hakken over de sloot hoor.

2. veelbelovend begin dat aansloot bij de comics en tekenfilms maar door zwakke vijand elektro, teveel aandacht voor Garfield-Stone en Garfield die MaGuire niet kan doen vergeten, teveel een gevoel van alles al eerder gezien te hebben. het zwieren doorheen New York is wel plezant

1. Met je eens asocialgodfella. Vond je niet dat het ook het slingeren door New York veel minder aan bod kwam? Ik vond dat juist de kracht van het eerste deel. Daar werd veel aandacht besteed aan het publiek laten ervaren hoe het voelt om als Spider-Man van gebouw naar gebouw te slingeren. Dat vond ik in dit deel een stuk minder.