The Adventures of Tintin (2011) recensie

The Adventures of TintinOp een zonnige dag vindt Kuifje (Jamie Bell) een model van een oud slagschip genaamd De Eenhoorn en hij besluit om het kunstwerk te kopen. Zijn aanwinst blijft niet onopgemerkt, want na de koop wordt hij bestookt door voorbijgangers die eveneens geïnteresseerd zijn in het voorwerp. Tegen geen enkele prijs doet de jonge journalist zijn aanwinst van de hand en zijn kleine investering zorgt uiteindelijk voor een avontuurlijk vervolg als hij een interessante aanwijzing naar een verborgen schat ontdekt. Het stukje papier met de aanwijzing zit al jaren verborgen in het modelschip. Samen met Jansen & Janssen, die driftig op zoek zijn naar een sluwe zakenroller, en zijn trouwe viervoeter Bobbie gaat Kuifje op onderzoek uit. Maar hij is niet de enige kaper op de kust en dat zorgt voor confrontaties met gevaarlijke tegenstanders. Maar dat weerhoudt hem er niet van om zijn zoektocht voort te zetten.

Wie kent het wereldberoemde stripfiguur Kuifje niet? De blonde journalist met zijn kenmerkende vetkuif en een gezonde nieuwsgierigheid naar mysteries staat sinds 1929 centraal in talrijke strips en tekenfilms. Het personage werd verzonnen door de Belgische striptekenaar Georges Rémi (beter bekend onder zijn pseudoniem Hergé). In 1943 creëerde Hergé het avontuurlijke stripverhaal Het geheim van de Unicorn dat na bijna zeventig jaar als inspiratie dient voor de computergeanimeerde familiefilm met het immens populaire karakter in de hoofdrol. Kuifje kreeg een ingrijpende metamorfose evenals de vaste karakters die in de stripreeks de gedreven verslaggever vergezellen in zijn zoektocht naar avontuur. Maar regisseur Steven Spielberg houdt het origineel in stand en de veranderingen die hij toepast zijn minimaal tot groot genoegen van de fans. The Adventures of Tintin is niet alleen een mooi eerbetoon aan een oud stripfiguur en diens bedenker, maar ook een zeer geslaagde stripverfilming die met de toepassing van moderne technieken zowel de oude als de nieuwe generatie weet te vermaken.

Je kunt het aan Steven Spielberg toevertrouwen dat hij het publiek een spectaculaire film vol hoogstaande visuele effecten voorschotelt. Dat heeft de filmmaker al meerdere keren bewezen en ook met de computergeanimeerde avonturenfilm The Adventures of Tintin bewijst hij dit opnieuw. De special effects en animaties zijn adembenemend en lenen zich uitstekend voor moderne technieken zoals 3D. De animaties ogen heel realistisch hoewel de filmmaker ook de sfeer van het Kuifje-universum in stand houdt. Wat mij opvalt, is de manier waarop de gedigitaliseerde karakters als real life personen overkomen dat naar mijn mening ongekend is in dit genre. Mijn complimenten voor het puike werk van de animatoren.

Het Belgische en wereldberoemde stripkarakter onderging net als de andere karakters een ingrijpende metamorfose. Ze zien er anders uit dan in de stripreeks, tekenfilms en live action verfilmingen uit de jaren zestig. Maar de karakters zijn nog steeds herkenbaar en de modernisatie van de wereld van Kuifje heeft enorm veel voordelen. Met de beschikking over de moderne technieken van tegenwoordig kan men de verhalen van  Hergé, die in zijn verhalen vaak op de tijd vooruit liep, uitstekend in beeld brengen. De scène waarin Kuifje en Bobbie een aantal auto’s ontwijken wanneer zij een sluwe dief achtervolgen is hier een goed voorbeeld van.

De opkomende ster Jamie Bell sprak de stem van Kuifje in terwijl Hollywoodster Daniel Craig de stem insprak van het Duivelse karakter Mr. Sakharine. Andy Serkis werd aangetrokken om Kapitein Haddock van zijn stem te voorzien terwijl het komische duo Nick Frost en Simon Pegg een perfecte cast zijn om de neurotische Interpol-agenten Jansen & Janssen van hun stemmen te voorzien. Voor The Adventures of Tintin bundelde Spielberg opnieuw zijn krachten met die van componist John Williams die wederom een uitstekend passende soundtrack componeerde voor een kassucces van de geprezen filmmaker.

The Adventures of Tintin is een film die ik helaas niet in de bioscoop heb gezien en achteraf gezien heb ik daar ontzettend veel spijt van. De speciale en visuele effecten lenen zich voor een vertoning op het grote witte scherm en het is ook één van de weinige films waarvan ik denk dat het 3D-effect een toegevoegde waarde heeft. Maar de film komt ook uitstekend tot zijn recht op Blu-ray Disc. Het brein achter films zoals Jaws en Jurassic Park zorgt voor een sfeervolle animatiefilm met een geweldige stemmencast, een origineel verhaal, een imponerende soundtrack en een uitstekende mix van spanning, actie en humor. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig om het succes van deze film te garanderen. Ik ben in ieder geval van mening dat je deze zeer geslaagde comicverfilming absoluut niet mag missen!