The Addams Family (1991) recensie

The Addams FamilyIn mijn jeugd keek ik enorm veel films en in de collectie van mijn ouders kwam ik al snel de komedie The Addams Family op het spoor en sinds die tijd is het nog steeds één van mijn favorieten. In de satirische film van debutant Barry Sonnenfeld is de kijker getuige van de bijzondere levensstijl van de familie Addams die vooral geïnteresseerd zijn in dood en verderf, alles wat grotesk is en paranormale activiteiten. Iedereen in hun omgeving vindt het gezin maar raar terwijl het hartelijke mensen zijn die zich evenals hun buren inzetten voor de gemeenschap en niet vies zijn van een gezellig feestje. Who cares dat ze graag in zwarte kleding lopen, in de late avond met de schoffels op pad gaan om een voorouder op te graven en op de zolder een authentieke en werkende elektrische stoel hebben staan.

Wijlen acteur Raul Julia speelt op formidabele wijze de rol van vader Gomez, een decadente heer die zijn vrouw Morticia op handen draagt en al jaren hoopt op de terugkeer van zijn verdwenen broer Fester. Het gezin is dan ook in rep en roer als de verloren oom opeens voor de deur staat. Maar in werkelijkheid is hij een bedrieger die zich voordoet als Fester en hij heeft een sluw plan bedacht om het goed verborgen fortuin van de familie Addams te stelen. Deze dubbelrol wordt prima ingevuld door Back to the Future-acteur Christopher Lloyd die voor enorm veel plezier en humor zorgt.

Maar alle acteurs verstaan hun vak en vooral Anjelica Huston als de vrouw des huizes, de jonge Christina Ricci als de neerslachtige dochter Wednesday en Judith Malina als de hilarische Granny, dragen hun steentjes bij aan de hilariteit die dan ook volop aanwezig is. De zwarte komedie moet het vooral hebben van slapstick humor. De tranen van het lachen rollen over de wangen als Fester’s zoveelste poging om de schatkamer binnen te komen finaal mislukt en wanneer Gomez’ advocaat Tully, een leuke rol van Dan Hedaya, met alle risico’s van dien op bezoek komt bij zijn cliënt en de gevaren binnen het landhuis van de familie Addams moet trotseren.

Het verhaaltje heeft weinig om het lijf, maar dat is ook niet belangrijk in een luchtige film als deze. Het gaat om de humor en het vermaak en dat is dan ook dik op orde. De hoofdrolspelers zetten het gezin, dat door Charles Addams werd bedacht en voor het eerst te zien was in een simpele strip in de jaren dertig, perfect neer en er is genoeg te beleven om je gedurende 99 minuten te vermaken. Daarnaast zijn de decors en de kostuums uitmuntend in elkaar gezet en gemaakt en deze versterken de droefgeestige uitstraling van het onalledaagse gezin uitstekend. Ik ben dan ook van mening dat The Addams Family een heerlijke en tijdloze komedie is die ruim twintig jaar na release nog altijd even vermakelijk is als destijds.

0 thoughts to “The Addams Family (1991) recensie”

1. een echte klassieker zo van die films maken ze niet meer. zwarte komedie voor jong en oud hoop dat ze hier nooit een remake van maken maar in hollywood weet ge nooit natuurlijk