The 100 - Seizoen 1

The 100 – Seizoen 1 (2014) recensie

The 100 is een serie die zich afspeelt in een post-apocalyptische wereld en dat maakt mij gelijk nieuwsgierig. Helaas is de serie nog niet uitgezonden op televisie, maar gelukkig is het eerste seizoen vanaf 7 juli verkrijgbaar op DVD. The 100, dat gebaseerd werd op de gelijknamige bestseller van auteur Kass Morgan, is een serie vol actie, spanning en romantiek en waarin jonge talentvolle acteurs de hoofdrollen spelen.

Het verhaal speelt zich af 97 jaar nadat een kernramp de aarde heeft verwoest. Duizenden overlevenden verblijven op het ruimtestation De Ark dat in een baan om de aarde zweeft. Misdaden worden genadeloos afgestraft met de doodstraf terwijl de minderjarige delinquenten worden vastgezet. Maar als de resources op het ruimtestation afnemen en De Ark overbevolkt is, besluit de raad onder leiding van kanselier Jaha (Isaiah Washington) om hen op een missie te sturen. Zij moeten naar de Aarde terugkeren om te onderzoeken of de planeet weer bewoonbaar is.

Eliza Taylor speelt in The 100 de rol van de avontuurlijke Clarke Griffin die evenals haar 99 lotgenoten op een transport naar de Aarde wordt gezet. Na een ruwe landing heerst er direct verdeeldheid en onrust onder de jeugddelinquenten die niet alleen vechten om een positie als leider af te dwingen, maar ook meningsverschillen hebben aangaande hun overlevingsstrategie. De dappere Bellamy (Bob Morley) neemt gelijk de touwtjes in handen dat weer kwaad bloed zet bij de doortrapte en agressieve Murphy (Richard Harmon) die zelf maar al te graag de scepter wil zwaaien. En terwijl de onderlinge strijd onverbiddelijk doorgaat, krijgen de nieuwkomers te maken met een levensbedreigende en onvoorspelbare situatie.

In dertien afleveringen van circa 40 minuten vertellen de makers het verhaal dat goed in elkaar steekt. The 100 is vanaf het eerste moment al spannend, maar men neemt ook de tijd om de kijker kennis te laten maken met de uiteenlopende personages. Geweld wordt niet geschuwd en ook de special en visual effects zien er prima uit! Het is wel goed te zien dat de kwaliteit van deze effecten beter worden naarmate de serie vordert. De piepjonge cast, aangevoerd door talentvolle acteurs als Eliza Taylor, Bob Morley en Marie Avgeropoulos, spelen de rollen uitstekend terwijl gevestigde acteurs, zoals Isaiah Washington, Paige Turco en Henry Ian Cusick, de hoofdrollen opeisen op De Ark waar eveneens de gemoederen hoog oplopen als de overlevingskans op het ruimtestation met de dag kleiner wordt.

De Science Fiction serie is een heerlijke reeks om te volgen. Er is genoeg actie en spanning aanwezig om de kijker op het puntje van zijn of haar stoel te houden terwijl er ook intriges en romances ontstaan. Het verhaal speelt zich af in een dichtgegroeid bos op Aarde waar de 100 gevangenen hun kamp opslaan en op onderzoek uitgaan terwijl de televisieserie zich ook voor een groot deel op De Ark afspeelt. Deze scènes zijn ietwat futuristisch ondanks dat het goed te zien is dat het ruimtestation in bijna 100 jaar tijd aan slijtage onderhevig is. En een groot pluspunt is dat de schrijvers ook niet bang zijn om afscheid te nemen van belangrijke personages, maar van wie wij in het eerste seizoen al afscheid gaan nemen ga ik natuurlijk niet verklappen.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment mocht ik de 3-DVD box beoordelen. De 13 afleveringen zijn over deze schijfjes verdeeld en aangevuld met interessant bonusmateriaal, zoals verwijderde scènes, Creating The World of The 100 featurettes en audiocommentaar. De kwaliteit van het beeld is oké hoewel er zo nu en dan wat ruis te zien is. Het geluid klinkt geweldig en ik heb hier dan ook niets op aan te merken.

[usr 3.5 size=20]

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment voor het DVD recensie exemplaar.

11 gedachten over “The 100 – Seizoen 1 (2014) recensie