Texas Chainsaw 3D (2013) recensie

Texas Chainsaw 3DHeather (Alexandra Daddario) erft van haar overleden oma een gigantisch huis in Texas. Samen met haar vrienden en met enorm veel enthousiasme reist ze naar het afgelegen gebied om haar nieuw verworven optrekje te bezichtigen. Maar het snoepreisje verandert in een smerige en bloedige overlevingstocht als Heather en haar reisgezellen het doelwit worden van een maniakale seriemoordenaar die zich al jaren in de kelder van het huis verbergt en met een roestige kettingzaag zijn slachtoffers om zeep helpt.

In 2013 gaat men vrolijk verder met het opnieuw uitvinden van het wiel. Als er een gebrek aan inspiratie is worden oude scenario’s en gedateerde films uit het archief getrokken om er een nieuwe versie van te maken. De legendarische slasher The Texas Chainsaw Massacre uit 1974 was al eerder het ‘slachtoffer’ die een remake gegund was en de prent van regisseur Marcus Nispel uit 2003 bleek een aangename verrassing te zijn. Het is mij dan ook een raadsel waarom er een remake van een remake uit de grond wordt gestampt terwijl er een groot risico aanwezig is dat deze het niveau van zijn voorganger niet weet te evenaren.

Door alle smerige praktijken die in Texas Chainsaw aan bod komen biedt de 3D-techniek enige potentie en ik moet ook zeggen dat deze scènes dan ook erg vermakelijk zijn. De ontledingen van hulpeloze slachtoffertjes komen expliciet in beeld terwijl de bloedspetters op je afvliegen. De beeldschone actrice Tania Raymonde (misschien herkennen mensen haar wel uit de televisieserie Lost) gaat graag uit de kleren evenals tegenspeelster Alexandra Daddario die de hele film een iets te klein truitje draagt. Dit past perfect in deze film.

Toch is er ook kritiek, want de dappere poging van de jonge cast om overtuigend acteerwerk af te leveren is tevergeefs. Daarnaast is het verhaal flinterdun en op sommige momenten slaat het werkelijk nergens op. Ook de suggestie dat het moordende personage Leatherface een menselijke kant kent zorgt ervoor dat mijn nekharen recht overeind staan. Texas chainsaw mag dan wel een vermakelijke film zijn, de minpunten zorgen toch voor een matige beoordeling. Hopelijk concentreert men zich in het vervolg alleen op het in beeld brengen van bloedfonteinen, rondslingerende ledematen en mooie vrouwen, want dan is een goede beoordeling gegarandeerd.

Score: 6,0

0 thoughts to “Texas Chainsaw 3D (2013) recensie”