Terminator: Salvation

Terminator: Salvation (2009) recensie

Het is alweer 6 jaar geleden dat ik met mijn maatje naar de Pathé in Scheveningen ging voor de exclusieve voorpremière van Terminator: Salvation. Ik kan het mij nog als de dag van gisteren herinneren dat we op een warme zomerse dag naar de kustplaats gingen om niet alleen de spektakelfilm van regisseur McG te bewonderen, maar ook om even te chillen op het terras. Want het is toch heerlijk om even na te bomen over de film onder het genot van een bitterbal en een biertje!

Maar dit even terzijde. Ik heb sindsdien Terminator: Salvation al meerdere keren gezien. Niet omdat de film zo goed is, maar omdat ik een enorme fan ben van de franchise. Maar een Terminator-film zonder Arnold Schwarzenegger had bij voorbaat al weinig kans van slagen. Ondanks dat de Oostenrijkse spierbundel een kleine digitale cameo heeft in de film waarin Christian Bale, Sam Worthington en Anton Yelchin de hoofdrollen spelen.

The Dark Knight-acteur speelt de rol van John Connor. Na Judgment Day is er een oorlog tegen de machines. Skynet heeft de leiding en het computergestuurde doodseskader jaagt op een handjevol overlevenden die het verzet vormen. Connor, volgens de profetie de verlosser van de mensheid en de leider van het verzet, is niets meer dan een soldaat die orders opvolgt. En dat terwijl hij samen met Kyle Reese (Anton Yelchin) bovenaan de dodenlijst van Skynet staat.

Daarom is hij vastberaden om zijn vader, die op dat moment veel jonger is, te vinden. Maar Reese zit inmiddels gevangen in het zwaar bewakende complex waar het mainframe van Skynet staat. Hij krijgt hulp uit onverwachte hoek, want de aan geheugenverlies lijdende Marcus (Sam Worthington) blijkt een uitstekende en sterke soldaat te zijn die maar al te graag het gevecht aangaat met de meedogenloze moordmachines van het zelfdenkende computersysteem. Samen slaan zij de handen ineen om Reese te bevrijden en Skynet voor eens en altijd te stoppen.

Met zijn diepe Batman-stem en stoere uiterlijk is Bale wel een prima keuze om in de huid te kruipen van John Connor hoewel ook Sam Worthington het prima doet als Marcus. Echter mis ik Schwarzenegger! De foute oneliners, de cynische humor en de snoeiharde gevechten tussen verschillende type cybernetische organismen die in de vorige films voor veel vermaak zorgden. In de post-apocalyptische wereld die McG in beeld brengt zijn het vooral de met CGI gecreëerde metalen machines die een hoofdrol opeisen.

Het spektakel is er niet minder om, maar Terminator: Salvation mist iets. Voor een vierde deel is het prima, maar een goede aansluiting bij de vorige films vindt men niet en dat vind ik toch wel jammer. De zeer korte scène waarin een gedigitaliseerde Arnold Schwarzenegger van de assembly line stapt en het herkenbare deuntje uit The Terminator ten gehore wordt gebracht, komt veel te geforceerd over en dat zorgt eerder voor een teleurstelling dan voor een moment van happiness. Gelukkig keert Arnie terug in Terminator: Genysis, zoals het hoort! Maar of de vijfde Terminator de kleine teleurstelling van Salvation kan terminaten is nog maar de vraag.

4 gedachten over “Terminator: Salvation (2009) recensie

1. Voor mij was deze film een grote teleurstelling en is er voor mij na de tweede film geen andere Terminator film meer gemaakt. Toch heb ik wat hoop voor de nieuwe film.

2. In tegenstelling tot jullie heb ik er minder vertrouwen in. Beter dan deel II gaat het niet meer worden maar het grootste probleem wat ik ook nu weer adhv de trailer van Genisys ondervind is dat ik geen idee meer heb hoe het allemaal in elkaar steekt.

1. Ja, snap ik wel. Maar voor mij is Terminator + Arnold sowieso succes. We weten allemaal dat het een matige film is die nooit de kwaliteit van Terminator en T2 gaat overtreffen. Dat gaat ook nooit meer gebeuren.