Terminator Genysis

Terminator Genysis (2015) recensie

Terminator: genysis is een van de films waar ik dit jaar enorm naar uitkeek! En afgelopen woensdagavond was het dan eindelijk zover. Vol adrenaline vertrok ik naar de Pathé ArenA voor de publiekspremière van alweer de vijfde Terminator-film. Helaas had de bioscoopketen er weinig moeite voor gedaan om van deze voorstelling een feestje te maken, maar goed. Het gaat natuurlijk om de film. Ik ben er zonder verwachtingen aan begonnen, want ondanks dat Arnold Schwarzenegger terugkeert als de Bad Ass T-800 Terminator, was ik enorm sceptisch over de door Alan Taylor geregisseerde actie/science fiction. Want na het ijzersterke Terminator 2; Judgment Day is het geen filmmaker meer gelukt om met een Terminator-film de kwaliteit van deze topper en diens voorganger uit 1984 te evenaren.

Het is dan ook de truc om niet te vergelijken, want dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je weinig plezier beleeft aan Terminator: genysis. Het is dan ook een mix van een remake, reboot en een vervolg waarvan het verhaal opnieuw in het teken staat van Judgment Day, de oorlog tegen de machines en het voorkomen van deze Apocalyps. In een spectaculaire openingsfase zien we hoe verzetsleider John Connor (Jason Clarke) en soldaat Kyle Reese (Jai Courtney) een leger van rebellen leiden naar de overwinning op de machines. Maar in een wanhoopsdaad stuurt Skynet, de zelfbewuste kunstmatige intelligentie die er alles aan doet om de mensheid uit te roeien, een Terminator naar 1984 om John’s moeder Sarah (Emilia Clarke) te vermoorden. John stuurt Reese naar het verleden met de opdracht om zijn moeder te beschermen.

Na deze fase wordt de kijker getrakteerd op herkenbare beelden uit The Terminator die James Cameron in 1984 regisseerde. De fans zullen smullen van deze fragmenten, maar op dat moment neemt het verhaal ook een andere wending. Het 1984 waar Reese dacht te belanden bestaat niet meer en Sarah is inmiddels goed voorbereid op de moordmachines die Skynet naar het verleden stuurt om haar te elimineren. Hoe is het mogelijk zou je denken? Heel simpel. Sinds haar negende verjaardag wordt Sarah bijgestaan door Pops (Arnold Schwarzenegger), een T-800 Terminator die geprogrammeerd is om Sarah te beschermen en om haar te helpen bij het voor eens en altijd uitschakelen van Skynet. En nu Reese is aangehaakt bij het team hebben zij alle kennis in huis om in die missie te slagen.

Het tempo van Terminator: genysis ligt hoog en de actiescènes vol verbluffende special effects, bombastische explosies en uiteenlopende Terminators, worden in een behoorlijke snelheid op de kijker afgevuurd. En Pops, een inmiddels verouderde Terminator, zorgt voor enorm veel humor. Arnold Schwarzenegger is het nog steeds niet verleerd om een geloofwaardige cyborg te spelen en het is dan ook een enorm groot pluspunt dat de actieheld uit de jaren ’90 weer terugkeert in de franchise waar hij zoveel succes mee had. Dat neemt niet weg dat ook Game of Thrones-actrice Emilia Clarke en Divergent-ster Jai Courtney de rollen van de jonge Sarah Connor en de soldaat Kyle Reese prima spelen. En zelfs Jason Clarke, de acteur waar ik normaliter geen fan van ben, weet mij te vermaken in zijn rol als verzetsleider John Connor.

Door de mix van actie en humor is Taylor’s vijfde Terminator-film een heerlijke film om naar te kijken. Het is niet alleen Schwarzenegger die voor veel humor zorgt als hij als een boer met kiespijn probeert te glimlachen, zichzelf camoufleert met een reusachtige teddybeer en met zijn statische dialogen Sarah en Kyle het bloed onder hun nagels vandaan haalt. Ook Whiplash-acteur J.K. Simmons heeft hier een rol van betekenis in en ik mag hem graag zien in een rol als de komische noot. Maar wat Terminator: genysis nog leuker maakt zijn de leuke verwijzingen naar de voorgaande films en de herkenbare tune die Brad Fiedel componeerde. Natuurlijk weet deze film het niveau van The Terminator en diens opvolger niet te evenaren, maar dat is ook niet mogelijk naar mijn mening. En ik vind ook als kijker dat je dat niet mag verwachten! Ik heb mij in ieder geval uitstekend vermaakt met deze film die mij zeer aangenaam heeft verrast. Ik kijk nu al uit naar het zesde deel!

14 gedachten over “Terminator Genysis (2015) recensie

1. Heb ‘m vanavond ook gezien en ik had niet verwacht dat ik er zo van zou genieten. Gelukkig heb ik de trailers niet gekeken, want die had echt een paar verrassinge weggehaald. Vond dat J.K.Simmons te weinig screentime had, maar verder erg vermakelijk.

2. Ik liet net ook een reactie achter op Nostra’s blog dat jullie recensies de eerste positieve reviews zijn die ik hierover heb gelezen. Volgende week toch maar eens gaan kijken dan 🙂

1. Ik heb er inmiddels wel meer gelezen hoor. De meeste negatieve recensies die je lees gaan ook meer over de vergelijking met deze film en Terminator 2; Judgment Day en dat vind ik gewoon niet slim om te doen. Dan is een teleurstelling “inevitable” 😛

3. Na het lezen van jouw recensie en die van Nostra krijg ik weer meer zin in deze film. Ben wel benieuwd waarom je normaliter geen fan bent van Jason Clarke. 🙂

4. De storende factor lag hem niet in het verhaal, maar meer in de (overbodige en vaak flauwe) humor die de film bevatten. Schwarzenegger trad meer op als een soort clown, dan de gevreesde T-800 Terminator. Ook vond ik de rol van de T-1000 echt te minimaal. Hoewel de film inderdaad een zeer hoog tempo bevatten is het onmogelijk om de film niet te gaan vergelijken met zijn voorganger(s). Ze vallen vol terug op de eerste 2 Terminator-films en er zijn (zoals je zelf al aangaf) scénes compleet nagespeeld. Ik ben een van de weinige volgens mij die Terminator Salvation echt een pak beter vond dan deze en Terminator 3: Rise of the Machines had gewoon nooit gemaakt mogen worden. Hierdoor staat deze 5de Terminator-film bij mij dan ook op een solide 4de plaats, want hoewel de effecten goed waren en het verhaal vol potentie zat, maakte de film het in mijn ogen compleet niet waar. Kwam bij mij een klein 6je uit, omdat ik toch een zwak voor de Terminator-reeks heb.

1. Ik vond die humor juist geweldig! En ik zie het ook wel als een beetje zelfspot van Arnold en de filmmakers die zelf ook wel inzien dat hij niet meer die bad ass Terminator van ruim 20 jaar geleden kan spelen. Dat gaat hem gewoon niet meer lukken. Ik had daar ook een discussie over met een maatje van mij, maar ik denk dat Terminator: Genysis heel goed los kan worden gezien van de originele films. Ondanks dat er veel verwijzingen aanwezig zijn. Ik ben het wel met je eens dat Terminator 3 nooit gemaakt had mogen worden. Dat is zeker de mindere in de reeks. En Salvation is wel oké, maar misschien ben ik een te grote fan van de reeks en voor mij is een Terminator-film zonder Schwarzenegger geen echte Terminator-film 🙂

1. Nou, er zit wel een CGI-Arnie in Salvation, dus technisch gezien… Maar goed, met Genisys heb ik me prima vermaakt hoor, maar Schwarzenegger heeft eigenlijk sinds zijn goeveneurschap geen fatsoenlijke film meer gemaakt. Zelfspot is ok, maar dit ging een tandje te ver. Ook omdat de rest van de cast het serieus wilde proberen viel de komische noot volledig buiten de boot. Soms moet je een reeks gewoon stoppen en die tijd is voor Terminator denk ik wel aangebroken, maar dat is een persoonlijke mening. Ik was overigens altijd een grotere Stallone-fan dan van Schwarzenegger. En Stallone moet ook stoppen met zijn Rambo en Rocky-reeks. Zo zie je maar hoe de meningen uiteen kunnen lopen. Wel een toffe recensie overigens van je.

1. Ah thanks! Leuk om te lezen! Stallone is ook cool! Maar de gloriedagen van de actiehelden zijn wel voorbij, dat ben ik met je eens. Heel eerlijk, hoe leuk ik Genisys ook vond, er hoeft voor mij geen nieuw deel meer te komen. Het is nu wel klaar.

5. zelf heb ik de film nog niet gezien, en dat kwam toch door de negatieve reacties van sommige mensen
    na het lezen van jouw review ga ik hem toch een kans geven. en je hebt inderdaad gelijk je mag nooit vergelijken en dat geld voor elke film het is gewoon vestand op nul zetten en laat alles maar komen als je op die manier niet na een film kan zien dan kan je best een boek lezen