Terminator Genisys (2015) recensie

Terminator GenisysTerminator: Genisys is een van de films waar ik dit jaar enorm naar uitkeek! En afgelopen woensdagavond was het dan eindelijk zover. Vol adrenaline vertrok ik naar de Pathé ArenA voor de publiekspremière van alweer de vijfde Terminator-film. Helaas had de bioscoopketen er weinig moeite voor gedaan om van deze voorstelling een feestje te maken, maar goed. Het gaat natuurlijk om de film. Ik ben er zonder verwachtingen aan begonnen, want ondanks dat Arnold Schwarzenegger terugkeert als de Bad Ass T-800 Terminator, was ik enorm sceptisch over de door Alan Taylor geregisseerde actie/science fiction. Want na het ijzersterke Terminator 2; Judgment Day is het geen filmmaker meer gelukt om met een Terminator-film de kwaliteit van deze topper en diens voorganger uit 1984 te evenaren.

Het is dan ook de truc om niet te vergelijken, want dan kan ik mij heel goed voorstellen dat je weinig plezier beleeft aan Terminator: Genisys. Het is dan ook een mix van een remake, reboot en een vervolg waarvan het verhaal opnieuw in het teken staat van Judgment Day, de oorlog tegen de machines en het voorkomen van deze Apocalyps. In een spectaculaire openingsfase zien we hoe verzetsleider John Connor (Jason Clarke) en soldaat Kyle Reese (Jai Courtney) een leger van rebellen leiden naar de overwinning op de machines. Maar in een wanhoopsdaad stuurt Skynet, de zelfbewuste kunstmatige intelligentie die er alles aan doet om de mensheid uit te roeien, een Terminator naar 1984 om John’s moeder Sarah (Emilia Clarke) te vermoorden. John stuurt Reese naar het verleden met de opdracht om zijn moeder te beschermen.

Na deze fase wordt de kijker getrakteerd op herkenbare beelden uit The Terminator die James Cameron in 1984 regisseerde. De fans zullen smullen van deze fragmenten, maar op dat moment neemt het verhaal ook een andere wending. Het 1984 waar Reese dacht te belanden bestaat niet meer en Sarah is inmiddels goed voorbereid op de moordmachines die Skynet naar het verleden stuurt om haar te elimineren. Hoe is het mogelijk zou je denken? Heel simpel. Sinds haar negende verjaardag wordt Sarah bijgestaan door Pops (Arnold Schwarzenegger), een T-800 Terminator die geprogrammeerd is om Sarah te beschermen en om haar te helpen bij het voor eens en altijd uitschakelen van Skynet. En nu Reese is aangehaakt bij het team hebben zij alle kennis in huis om in die missie te slagen.

Het tempo van Terminator: Genisys ligt hoog en de actiescènes vol verbluffende special effects, bombastische explosies en uiteenlopende Terminators, worden in een behoorlijke snelheid op de kijker afgevuurd. En Pops, een inmiddels verouderde Terminator, zorgt voor enorm veel humor. Arnold Schwarzenegger is het nog steeds niet verleerd om een geloofwaardige cyborg te spelen en het is dan ook een enorm groot pluspunt dat de actieheld uit de jaren ’90 weer terugkeert in de franchise waar hij zoveel succes mee had. Dat neemt niet weg dat ook Game of Thrones-actrice Emilia Clarke en Divergent-ster Jai Courtney de rollen van de jonge Sarah Connor en de soldaat Kyle Reese prima spelen. En zelfs Jason Clarke, de acteur waar ik normaliter geen fan van ben, weet mij te vermaken in zijn rol als verzetsleider John Connor.

Door de mix van actie en humor is Taylor’s vijfde Terminator-film een heerlijke film om naar te kijken. Het is niet alleen Schwarzenegger die voor veel humor zorgt als hij als een boer met kiespijn probeert te glimlachen, zichzelf camoufleert met een reusachtige teddybeer en met zijn statische dialogen Sarah en Kyle het bloed onder hun nagels vandaan haalt. Ook Whiplash-acteur J.K. Simmons heeft hier een rol van betekenis in en ik mag hem graag zien in een rol als de komische noot. Maar wat Terminator: Genisys nog leuker maakt zijn de leuke verwijzingen naar de voorgaande films en de herkenbare tune die Brad Fiedel componeerde. Natuurlijk weet deze film het niveau van The Terminator en diens opvolger niet te evenaren, maar dat is ook niet mogelijk naar mijn mening. En ik vind ook als kijker dat je dat niet mag verwachten! Ik heb mij in ieder geval uitstekend vermaakt met deze film die mij zeer aangenaam heeft verrast. Ik kijk nu al uit naar het zesde deel!

3.5