Terminator 2; Judgment Day

Terminator 2; Judgment Day (1991) recensie

Ik ben een enorme liefhebber van Arnold Schwarzenegger, James Cameron en de Terminator-franchise. Het is dan ook logisch dat Terminator 2; Judgment  Day hoog in mijn top tien staat. Voor het vervolg op de spannende actie/Science Fiction uit 1984 keren Schwarzenegger en Linda Hamilton terug en deze film is zonder meer spectaculairder en spannender dan zijn voorganger. Desondanks blijft The Terminator een tijdloze klassieker en dat mogen we nooit vergeten, maar zijn vervolg is misschien wel de spectaculairste actiefilm ooit gemaakt.

Alleen al op het gebied van special en visual effects heeft het publiek niets te klagen. In tien jaar tijd is de technologie enorm verbeterd en filmmaker James Cameron kreeg dan ook de tools in handen om flink uit te pakken met Terminator 2; Judgment Day. Maar deze keer is er ook meer aandacht besteed aan de uitwerking van het verhaal en ook het acteerwerk verdient een dikke voldoende op het rapport. Zelfs Schwarzenegger speelt zeer overtuigend als de geavanceerde robot uit de toekomst terwijl de actieheld (naar eigen zeggen) niet de beste acteur is die in Hollywood rondloopt.

Het vervolg speelt zich ruim tien jaar na The Terminator af. Sarah Connor is bevallen van haar zoon John, de toekomstige leider van het verzet tegen de machines. Nu is hij nog een puber en het geavanceerde defensienetwerk Skynet en de toekomstige vijand van de mensheid, stuurt een geavanceerd prototype Terminator naar het verleden om John te liquideren. Maar het verzet stuurt opnieuw een soldaat naar het verleden om John en zijn moeder te beschermen en de meedogenloze Terminator te stoppen.

Naast Schwarzenegger en Hamilton zien we Robert Patrick die de rol van het kwaadaardige prototype Terminator de T-1000 prima vertolkt. Met een doordringende en op sommige momenten angstaanjagende blik in zijn ogen jaagt hij menig toeschouwer de stuipen op het lijf. De jonge Edward Furlong wordt geïntroduceerd, maar zijn overtuigend acteerwerk doet vermoeden dat het jochie al jaren in de filmwereld actief is. Niets is minder waar en Furlong levert een memorabele performance af. Joe Morton mag ook zeker even worden benoemd, want de acteur speelt de rol van de Cyberdyne techneut Miles Dyson prima.

Terminator 2; Judgment Day overtreft zijn voorganger op alle fronten en deze prent mag misschien wel de beste actiefilm uit de jaren negentig worden genoemd. Cameron doseert de bombastische actiescènes af met relevante achtergrondinformatie en humor. De mooie uitwerking van de T-1000 die van vloeibaar metaal is gemaakt, de spectaculaire achtervolgingsscènes en de talrijke explosies zorgen voor het kijkplezier, maar ook het verhaal is prima uitgewerkt en het acteerwerk is dik op orde. Deze film is in mijn ogen een topper die na ruim twintig jaar nog steeds topamusement garandeert.

[usr 5.0 size=20]

0 thoughts to “Terminator 2; Judgment Day (1991) recensie”

1. zelf onlangs higlander terug gezien en de nostlagie haalt het niet want film stelde teleur nu. er zijn nog zo van dei oudere films die nu niet meer zo cool zijn zoals conan (zeer trage film vind ik nu)