Teenage Mutant Ninja Turtles

Teenage Mutant Ninja Turtles (1990) recensie

Ik was als klein jongetje een enorme fan van de Teenage Mutant Ninja Turtles, die vooral wereldberoemd werden met de stripboeken en de animatieserie. Toen ik zeven jaar oud was nam mijn moeder mij mee naar de bioscoop in Utrecht, want daar draaide de eerste live-action film over de vier schildpaddenbroers. Destijds was het geen gewoonte om de computer te gebruiken om fictieve karakters zoals deze gemuteerde reptielen op het scherm te toveren en daarom schakelde men de hulp in van Jim Henson, die uiteindelijk verantwoordelijk werd voor het maken van de vier kostuums van Leonardo, Donatello, Michelangelo en Raphael.

Het verhaal is simpel in elkaar gezet. Na een kleine introductie over het ontstaan van de ninja Turtles, moeten de vier broertjes aan de slag. New York wordt geteisterd door de Foot Clan, een misdaadorganisatie die wordt aangevoerd door de meedogenloze krijgsheer Shredder. Het is aan de turtles de taak om Shredder en zijn leger van ninja te stoppen en New York te bevrijden van de aanhoudende misdaad. Daarbij krijgen zij hulp van de nieuwsgierige verslaggeefster April O’Neil en de vastberaden burgerwacht Casey Jones.

De acteurs die de rubberen schilpaddenpakken mochten aantrekken zijn gedreven in Martial Arts en dat kun je goed zien tijdens de voor destijds spectaculaire actiescènes. Maar de stemmen van de populaire figuren werden ingesproken door andere acteurs, allemaal onbekend. De enige bekende naam op de lijst is die van Kevin Clash die het immens populaire rode sesamstraatfiguurtje Elmo van zijn stem voorziet. De rollen van April O’Neil en Casey Jones worden gespeeld door Judith Hoag, die voor haar rol advies kreeg van stripboekverzamelaar Robin Williams, en Elias Koteas. Zij doen het oké, maar uiteindelijk draait het niet om het overtuigende acteerwerk in een film als deze.

Teenage Mutant Ninja Turtles werd geregisseerd door Steve Barron, die een groot deel van zijn carrière actief is als een filmmaker van muziekvideo’s en korte films. En dat had destijds effect op deze vlotte film waarin een goede balans is tussen de humor en de actie. Stiekem ben ik nog steeds een enorme fan van de karakters, maar ook van zijn creatie. Maar als ik heel realistisch ben dan moet ik zeggen dat de kwaliteiten van de film nu wel iets te wensen overlaat, want het ziet er wel knullig en oubollig uit. Desalniettemin verdwijnt de DVD nog regelmatig in de speler. Alleen al om het fijne gevoel van vroeger weer op te roepen. En daar slaagt Teenage Mutant Ninja Turtles nog steeds in! Ik denk dat veel fans het met mij eens zijn.