Teenage Mutant Ninja Turtles

Teenage Mutant Ninja Turtles (2014) recensie

Ik weet nog goed dat ik lekker in mijn pyjama en met een warm kopje chocolademelk op de bank zat en genoot van Leonardo, Donatello, Michelangelo en Raphael die elke week streden tegen de kwaadaardige Shredder en de Foot Clan. Veel van de dertigers onder ons snappen precies wat ik bedoel, want de geweldige animatieserie Teenage Mutant Ninja Turtles was immens populair in de jaren tachtig en negentig. Zo populair dat de gemuteerde schildpadden ook in 1990 de hoofdrollen speelden in de eerste live-action film. Bijna 25 jaar later worden de heroes in a half shell in een nieuw schildje gestoken voor de door Michael Bay geproduceerde actiefilm.

In 2014 kun je als regisseur niet meer aankomen met vier volwassen kerels die rubberen schildpaddenpakken aantrekken. In 1990 was dat nog leuk om te zien, maar het publiek verwacht tegenwoordig meer spektakel en kwaliteit. Daarom koos Jonathan Liebesman en zijn team voor de Motion Capture techniek waarmee de acteurs zijn gedigitaliseerd en met behulp van de computer zijn getransformeerd in de vier schildpaddenbroers. Je kunt duidelijk zien dat de makers kosten noch moeite hebben gespaard om vier fantastische personages op het scherm te toveren, die niet alleen karakter tonen, maar ook hilarisch zijn!

Het flinterdunne verhaaltje waarin de schildpadden het opnieuw opnemen tegen hun aartsvijand Schredder en het acteerwerk van Megan Fox en Will Artnett, zijn ondergeschikt aan de lange en spectaculaire actiescènes vol met komische oneliners en onderbroekenlol die in een rap tempo op het publiek worden afgevuurd. Jonathan Liebesman focust zich nauwelijks op de karakterontwikkelingen van April en haar cameraman Vernon en dat vind ik een pluspunt. Zo blijft men gefocust op de turtles, want dat zijn de personages waar het allemaal om draait en in hun strijd tegen de Foot Clan, Sacks en de mechanische Shredder voor het vermaak zorgen. Dat neemt niet weg dat de Transformers-actrice en haar tegenspeler perfect zijn gecast, want ze lijken als twee druppels water op de gelijknamige tekenfilmfiguurtjes van 30 jaar geleden.

Liebesman verdient een applaus voor zijn vermakelijke film. Hij weet de helden uit de tekenfilmserie van vroeger te moderniseren, maar hij blijft bij de basis. Ik zat van het begin tot het einde met een glimlach in de bioscoop en de film gaf mij een fijn gevoel. De balans tussen de actie en humor is goed en het is fijn om te zien dat belangrijke personages, zoals April, Vernon en Splinter niet ontbreken. De grote afwezigen zijn de klunzige Bebob en Rocksteady en Krang, maar ik verwacht dat de producenten nog wel een deel gaan maken en dan is er ruimte en tijd genoeg om nog meer bekende karakters terug te laten keren. Maar dat is voor later. Het is nu nog volop nagenieten van Teenage Mutant Ninja Turtles die ik het beste met één woord kan beschrijven: Cowabunga!

[usr 3.5 size=20]