Ted 2

Ted 2 (2015) Blu-ray Disc recensie

Vrij snel na de release van Ted in 2012 werd het vervolg op de spraakmakende komedie van Family Guy-bedenker Seth MacFarlane aangekondigd. Hoofdrolspeler Mark Wahlberg keert terug om opnieuw de rol van Ted’s Dondermaatje John voor zijn rekening te nemen terwijl MacFarlane zelf opnieuw de stem van de grofgebekte teddybeer inspreekt. Helaas kon Mila Kunis niet terugkeren om de rol van Lori te spelen, omdat zij hoogzwanger was van haar eerste kindje. In Amanda Seyfried hebben de producenten een goede vervangster gevonden, maar de grote vraag is natuurlijk of Ted 2 het niveau van zijn voorganger kan evenaren en misschien wel kan overtreffen? Dat lees je in mijn recensie.

Ted 2 begint met de bruiloft van Ted en zijn vriendin Tami-Lynn (Jessica Barth). Na alle wilde feestjes en tientallen partners kiest Ted ervoor om zich te settelen. Maar het geluk is van korte duur als hij continu ruzie heeft met zijn vrouw. Daarop besluit het stel om een poging te doen om een kindje te krijgen, maar de pluche teddybeer heeft natuurlijk niet de organen om zijn vrouw op een natuurlijke wijze zwanger te krijgen. Daarom besluiten ze om op zoek te gaan naar een spermadonor, maar al gauw blijkt dat Tami-Lynn door haar overmatige drugsgebruik in het verleden geen kinderen te kunnen krijgen.

Het stel probeert daarom om een kindje te adopteren, maar ook die poging mislukt volledig. Het levert zelfs enorm veel problemen op als de staat Ted niet erkend als een persoon en zelfs zijn huwelijk met Tami-Lynn nietig verklaard. Ted is het beu dat alles tegenzit en daarom besluit hij om te vechten voor zijn mensenrechten. Hij schakelt de hulp in van zijn Dondermaatje John en de charmante advocate Samantha (Amanda Seyfried) om de rechtszaak tegen de staat te winnen, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeker als het voor het gezelschap een enorme uitdaging is om in aanloop naar het proces uit de problemen te blijven. En tot overmaat van ramp wordt Ted het doelwit van de maniakale Donny (Giovanni Ribisi) die er alles aan doet om de pratende teddybeer in zijn handen te krijgen.

Evenals in het eerste deel bestaat Ted 2 uit een aaneenschakeling van flauwe grappen en grove grappen waarbij de Kardashian’s niet worden gespaard, het kantoor van Charlie Hebdo even wordt genoemd en ook nog even luchtig gerefereerd wordt naar de overleden acteur Robin Williams. MacFarlane, die tevens het verhaal schreef, staat er wel om bekend dat hij actualiteiten gebruikt voor zijn grappen en je moet er als kijker van houden. Daarnaast laten de Dondermaatjes het ook deze keer niet achterwege om overmatig te blowen en vaak diep in het glaasje te kijken. Het beste is dan ook om Ted 2 met een flinke korrel zout te nemen, want de bedenker van de populaire animatieserie American Dad heeft geen kwade bedoelingen. Ondanks dat sommige grappen als smakeloos kunnen worden ervaren.

Ik heb in ieder geval weer enorm gelachen om de scherpzinnige en cynische Teddybeer en zijn maatje John. Een aantal hilarische fragmenten zullen mij nog lang bijblijven terwijl ik ook enorm genoten heb van de leuke referenties naar films en series. Zo heeft ook Flash Gordon-acteur Sam Jones weer een aandeel in het verhaal terwijl ook Star Trek-acteur Michael Dorn zich even laat zien als een Klingon op de New York Comic Con. En bekende acteurs, zoals Liam Neeson en Morgan Freeman, maken ook deel uit van de cast. Natuurlijk kan MacFarlane het ook niet laten om opnieuw te refereren aan Star Wars en in een hilarisch moment komt ook de klassieker Jurassic Park aan bod. Het zijn slechts enkele voorbeelden van de grote hoeveelheden referenties en cameo’s die Ted 2 bevat.

Maar hoe uniek is Ted 2? Helemaal niet! Het is een herhaling van wat de kijker al kent, maar dat maakt de komedie er niet minder leuk om. Ted was immers een hilarische komedie die van het begin tot het einde voor vermaak zorgde en Ted 2, die vanaf 2 december verkrijgbaar is op DVD en Blu-ray Disc, doet dat eveneens. Over de Blu-ray Disc gesproken. Ik mocht deze versie met dank aan Universal Pictures Benelux beoordelen en ik ben zeer te spreken over de beeld- en geluidskwaliteit van deze schijf. En de disc staat vol interessant bonusmateriaal, zoals audiocommentaar van Seth MacFarlane, Alec Sulkin, Wellesley Wil en Jessica Barth, een gag reel, verwijderde scènes en de leuke featurettes Creating Comic Con, Cameo Buddie, A Giant Opening Dance Number, Roadtripping en Thunder Buddies 4 Lyfe. De Blu-ray Disc wordt ook geleverd met een UltraViolet code zodat je de film aan je digitale bibliotheek kunt toevoegen.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie exemplaar.

3 gedachten over “Ted 2 (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Het origineel vond ik waanzinnig grappig (Ted met zijn verleidelijke moves aan de kassa was epic) maar deze was toch wel een heel stuk minder. Het verhaal wil niet vlotten en neemt zich te vaak serieus.