Swordfish (2001) recensie

SwordfishStanley (Hugh Jackman) is een briljante hacker die zich na een zware gevangenisstraf terugtrekt uit de wereld vol digitale terreur. Er hangt hem een zware straf boven het hoofd als hij in de buurt komt van een computer, maar zijn grootste angst is dat hij de kans op een hereniging met zijn dochtertje verliest. Maar dan krijgt hij een aanbod dat hij niet kan weigeren. Met het geld dat deze klus oplevert heeft hij genoeg om zijn leven op de rails te krijgen en een rechtszaak tegen zijn ex-vrouw aan te spannen om de voogdij over zijn dochter op te eisen. Tegen beter weten in neemt hij de baan aan, maar hij ontdekt al snel dat hij verwikkeld raakt in een netwerk van agenten, politici en cybercriminelen en dat er voor hem geen uitweg meer mogelijk is.

Tegenwoordig is er steeds meer te lezen over de gecompliceerde wereld van de groeperingen die inbreken op netwerken, dat bankrekeningen worden geplunderd met behulp van een computervirus en dat sociale netwerken worden platgelegd door digitale terroristen. Maar tien jaar geleden was er nog niet heel veel bekend over hackers en in de media werd er nauwelijks over geschreven. Voor scenarioschrijver Skip Woods was dat reden genoeg om dit onderwerp in de actie/thriller Swordfish te gebruiken. Dominc Sena, die ook de actiefilm Gone in 60 Seconds heeft geregisseerd, kreeg de taak om de regie op zich te nemen

Ruim tien jaar geleden was acteur Hugh Jackman nog redelijk onbekend. Hij kreeg de rol van de superieure hacker Stanley aangeboden door regisseur Dominc Sena nadat hij hem had gezien in de comicverfilming X-Men. Daarin speelde de 43-jarige acteur op uitstekende wijze de rol van stripheld Wolverine. De rol die hij in Swordfish vertolkt is er een waarbij gebalde vuisten en foute oneliners weinig toegevoegde waarde bieden, maar het gaat de Australiër, die later uitstekende rollen speelde in de vervolgdelen op X-Men, The Prestige en The Fountain, gemakkelijk af.

De cast is zeer uitgebreid en divers dat enigszins ook de kracht is van het spektakelstuk. John Travolta heeft maar liefst zes keer de rol van topcrimineel Gabriël geweigerd totdat hij te horen kreeg dat Sena de regie op zich zou nemen. De routinier speelde in zijn loopbaan uiteenlopende rollen en voor de 57-jarige acteur is het geen enkel probleem om wederom in de huid te kruipen van de schurk. Dit deed hij al meerdere malen in zijn grandioze carrière.

Naast de ervaren Grease-acteur en de opkomende ster zien we Don Cheadle die op formidabele wijze de rol van FBI-agent Roberts vertolkt. Cheadle is de directe tegenstander van Stanley hoewel de wetshandhaver hem de helpende hand toereikt als hij ziet dat de hacker in een lastige situatie zit. Halle Berry, de beeldschone actrice die eveneens naast Jackman te zien was in X-Men en diens opvolgers, speelt in de thriller een uitstekende bijrol als de charmante en sexy dievegge Ginger.

De soundtrack van techno DJ Paul Oakenfold is briljant en deze sluit perfect aan op de sfeer die de regisseur op het publiek probeert over te brengen. Zonder al te veel technisch gebrabbel en door de film vol te pompen met heel veel achtervolgingen en explosies is het voor zowel de kritische als de weinig eisende filmliefhebbers elke seconde genieten van deze topper in het actie/thriller genre.

Bestel via bol.com en steun Filmliefhebber.com